Fiktivní skutečnosti | Prameny zdraví

Fiktivní skutečnosti

Jestli se chcete dostat do formy, cvičte hned ráno. Méně intenzivním pohybem spálíte více tuku. Posilování je nezbytné, chcete-li úspěšně zhubnout.

Fiktivní skutečnosti

Rubrika: Pohyb | Typ článku: Články

Při tolika různých teoriích a doporučeních týkajících se pohybu, je někdy těžké rozpoznat skutečná fakta od fiktivních skutečností. Dali jsme proto pro vás dohromady osm běžných mýtů týkajících se naší fyzické kondice - a odhalili jsme pravdy, které se za nimi skrývají.

Mýtus č. 1: Když člověk pravidelně necvičí, svaly se mění na tuk.

Sval je sval a tuk je tuk - nemůžete změnit jedno v druhé, říká Sharon Spaldingová, profesorka na Mary Baldwin College ve Stauntonu ve státě Virginia. Pokud svaly dostatečně nezatěžujete, časem ochabnou a zmenší se. A jestli jste dříve byli aktivní a stále jíte více kalorií, než vydáváte, tak se jejich přebytek uloží ve formě přebytečného tuku. Ale vaše svaly - i mohou být menší - budou stále svaly, nikoliv tukem.

Mýtus č. 2: Musíte cvičit nejméně 30 minut, aby se vám dostalo nějakého zdravotního prospěchu.

Jedná se o největší mýtus týkající se cvičení a pohybu, říká Sheila Reynoldsová z Cooper Institute for Aerobics Research v Dallasu. Můžete sklidit významný zdravotní prospěch v podobě snížení krevního tlaku a cholesterolu už z 10 minut středně intenzivní fyzické aktivity - jako například chůze příjemným tempem nebo práce na zahrádce. Když rozčleníte chvíle, kdy jste fyzicky aktivní, během dne do 5-10 minutových bloků, může pro vás být snazší dostat pohyb do svého denního programu.

Mýtus č. 3: Při pohybu s prázdným žaludkem spálíte více kalorií.

Během fyzické aktivity spálí člověk stejné množství kalorií, ať před tím jedl nebo nejedl. Pohybová aktivita s prázdným žaludkem může ve skutečnosti sabotovat vaši snahu - pokud se vám stane, že vám dojdou síly dříve, než skončíte.
Lehké jídlo obsahující sacharidy a malé množství bílkovin asi 90 minut až dvě hodiny před tím, než se vydáte cvičit, vám dodá energii, kterou k pohybu potřebujete - a po skončení se budete cítit dobře, říká Cindi Olsonová, osobní trenérka z Germantown v Marylandu.

Mýtus č. 4: Sed lehy učiní vaše břicho plochým.

Omyl! Zdá se, že posilování břicha povede k zeštíhlení vaší postavy, tak to ale nefunguje. Když se zaměříme na určitou oblast těla, dojde sice k posílení svalů, které se zde nacházejí, ale k ničemu jinému. Jinými slovy, můžete udělat tisíce sed lehů, ale vaše břicho nikdy nebude ploché jako prkno, pokud nad těmito svaly leží vrstva tuku. V pozadí stojí fakt, že není možné selektivně odstranit tuk z určité částí svého těla - je potřeba, aby došlo k celkové jeho redukci, a to snížením kalorického příjmu a zvýšením fyzické aktivity.

Mýtus č. 5: Před tím, než začnete cvičit, byste měli zařadit protahovací cviky.

Ve skutečnosti je lepší trochu se zahřát před tím, než se člověk začne protahovat. Důvod? Zahřáté svaly se lépe protahují, snižuje se tak riziko zranění. Jdete-li se například projít, začněte nižším tempem, pak se na chvíli zastavte a než budete pokračovat, trochu se protáhněte. Po skončení cvičení nezapomeňte zařadit pár protahovacích cviků - pomůže vám to uchovat si pružnost.

Mýtus č. 6: Posilování dodá svalům objem.

Jedná se o běžnou obavu vyskytující se u žen, není ale založena na realitě. „Ženy skutečně mají trochu testosteronu, ale ne tolik, co muži," vysvětluje Sheila Spaldingová. „Vypracování velkého a objemného svalstva není něčím, co by jim hrozilo." Ano, muži nabírají svalovou hmotu rychleji a vypracují si větší svaly než ženy, většina mužů ale chce být svalnatějších. Průměrná žena, která posiluje, pouze zlepší svůj svalový tonus a bude vypadat elegantněji a pevněji.

Mýtus č. 7: Když budete cvičit v mírnějším tempu, spálíte více tuku.

Jedná se o chyták. Při fyzické aktivitě tělo pálí směs uhlohydrátů a tuků. Při méně intenzivní aktivitě spálíte větší procento tuku, než když budete cvičit s větší intenzitou - ale současně vydáte celkem méně kalorií. „Zamyslete se nad množstvím času, které máte, v kontrastu s tím, kolik spálíte," říká Cindi Olsonová. „Máte-li k dispozici jenom třicet minut času a cvičíte méně intenzivně, pak spálíte za tuto půlhodinku méně kalorií než když budete cvičit 20 minut intenzivněji - protože při rychlejším tempu pálíte více kalorií za minutu."

Mýtus č. 8: Ráno je nejlepší čas ke cvičení.

Z hlediska zdravotního prospěchu nehraje roli, jestli cvičíte ráno, odpoledne nebo večer. I když některé studie naznačují, že ti, kteří cvičí ráno, obvykle při cvičení vytrvají déle než ti, již cvičí později během dne, ne každý rád cvičí ráno.

„Tím nejlepším časem k pohybu je čas, který vyhovuje právě vám," říká Sheila Reynoldsová. „V pozadí je fakt, že jestli vám nějaký čas nevyhovuje, tak u cvičení v tomto čase asi nevydržíte... A když k tomu doje, tak bude pro vás zdravotní prospěch nulový!"

Kelly James Engerová, autorka a konzultantka, která se specializuje na zdravý životní styl.

Počet přečtení: 2 455 Datum: 11. 2. 2013