Cibule a olympionici | Prameny zdraví

Cibule a olympionici

Cibule byla už ve starém Egyptě tak cenná, že ji dělníci na stavbě pyramid dostávali jako součást výplaty (jak skvělé v porovnání se sovětskými dělnicemi, které místo výplaty dostávaly neprodejné podprsenky).

Cibule a olympionici

Rubrika: Zelenina | Typ článku: Články

Každá cibule, ze které vás budou pálit oči, vás chrání před chorobami, kterých je více, než má cibule slupek. K nejúčinnějším látkám cibule patří sulfidy, které se aktivují oxidací - takže ji nechte nakrájenou postát 10-12 minut a stane se z ní postrach nemocí. Ještě nedávno jsem doporučoval cibuli krájet, až když je olej horký, a rychle ji opražit, abyste zachránili vitamin C. Tyto allylsulfidy s nově objeveným účinkem jsou však mnohem důležitější a céčko získáte jinde.

Pokud jste diabetici, nenechte se cibulí zastrašit; pravda je taková, že čím více cibule sníte, tím bude vaše hladina cukru v krvi nižší - allypropylsulfid se totiž rozkládá v játrech stejnou cestou jako inzulin, a cibule tedy zpomaluje rozklad inzulinu a prodlužuje jeho účinek v těle. Navíc „cibulový" chrom zvyšuje citlivost buněk na inzulin.

Cibule chrání a léčí srdce a cévy antioxidanty (flavonoidem kvercetinem), kyselinou listovou, pyridoxinem, vitaminem C... Kvercetin (nejvíce je jej v běžné žluté cibuli) má nejen výrazný antioxidační účinek, ale navíc potlačuje zánět a bolest (revmatoidní artritida, astma či osteoartritida nemají rády cibuli), snižuje srážlivost krve, brání růstu nádorových buněk a aktivuje vaše protirakovinné enzymy. Lidé, kteří jedí cibuli alespoň dvakrát týdně, mají o 20-30 % nižší riziko vzniku rakoviny tlustého střeva v porovnání s těmi, kteří cibuli nejedí.

Nejúčinnější látky zůstávají v cibuli i po tepelné úpravě - pokud ji nenecháte rozvařit nebo zkaramelizovat dohněda. Nejlepším způsobem tepelné úpravy je cibulové soté: přidejte čerstvě mletý pepř, mořskou sůl a kapku citronové šťávy a máte nečekaně příjemnou zeleninovou přílohu. Čím jemněji bude cibule nakrájená, tím více účinných látek se v ní vytvoří. Do soté však krájejte cibuli na silná kolečka. Platí také, že čím je cibule ostřejší (bílá cibule je nejostřejší - proto je součástí mexické kuchyně), tím má více ochranných a léčivých účinků. Červená cibule je sladší (hodí se syrová do salátů), ale obsahuje navíc antioxidační antokyaniny.

Staří řečtí olympionici jedli před soutěží půl kila cibule a pili čistou cibulovou šťávu, aby byli silnější. Vy ji jezte alespoň 2-3krát týdně, abyste byli zdravější!

Z knihy Igora Bukovského a Pavola Liptáka Hned to bude. Vydalo nakladatelství Slovart.

Počet přečtení: 5 620 Datum: 4. 12. 2013