S kurkumou za lepším zdravím | Prameny zdraví

S kurkumou za lepším zdravím

Pokud by zde bylo něco, co byste mohli přidat do jídla a pomohlo vám bojovat proti nemocem, zlepšit své kognitivní schopnosti, ulevit od chronické únavy anebo syndromu podrážděného tračníku, vyzkoušeli byste to?

S kurkumou za lepším zdravím

Rubrika: Přírodní léčba | Typ článku: Články

Má příjemně kořeněnou chuť a je hlavní součástí kari. Dodává bohatou, zlatavě žlutou barvu např. pokrmům jako je rozmačkané tofu (na způsob smažených vajíček) nebo rýže, můžeme ji přidat i do salátového dresinku. A používá se již celá staletí v Indii a dalších asijských zemích, a to nikoliv jen jako kulinární koření, ale také jako součást lidové medicíny při léčbě různých chorob. O co se jedná? Řeč je o kurkumě, která se botanicky řadí do jedné rodiny se zázvorem.

Jaké jsou prospěšné účinky kurkumy?

Biologicky účinnou látkou kurkumy je kurkumin. Tato oranžově-žlutá látka vyniká protizánětlivými a antioxidačními vlastnostmi, které jí dodávají značný potenciál při léčbě řady různých onemocnění. Nedávný výzkum ukázal, že kurkumin snižuje riziko rakoviny, srdečního onemocnění i Alzheimerovy choroby, předpokládá se, že by mohl být užitečný i při léčbě revmatoidní artritidy.

Kurkumin blokuje rakovinu několika různými způsoby - potlačuje invazi nádoru i proces tvoření metastáz, zabraňuje množení buněk a růstu nádoru, chrání DNA řetězce před poškozením a navozuje apoptózu, tedy zánik rakovinných buněk. Výzkum provedený na pacientech s rakovinou slinivky a rakovinou tlustého střeva (i konečníku) ukázal, že kurkumin dokázal do určité míry chránit před růstem nádoru.

Studie naznačují, že kurkumin působí proti změnám v mozku, které jsou spojené s degenerací nervů. V řadě studií na zvířatech dokázal kurkumin zlepšit paměť a kognitivní schopnosti. Studie na starších občanech Singapuru navíc zjistila, že ti z nich, kteří pravidelně používali kari, jež obsahuje kurkumin, měli lepší kognitivní funkce než lidé, kteří je neužívali.

Co dalšího kurkumin dokáže? Kurkumin chrání proti kardiovaskulárním onemocněním, vzhledem k tomu, že brání do určité míry vytváření trombů (krevních sraženin), snižuje hladinu krevního cholesterolu a brání oxidaci LDL cholesterolu. Ve studiích na zvířatech se rovněž podařilo prokázat, že pomáhá při chronickém únavovém syndromu. Navíc se užívá i vnějšně v podobně krémů používaných na hojení ran, při kožních problémech a lupence.

V Evropě se kurkumin používá jako účinný protizánětlivý prostředek při žaludeční nevolnosti, plynatosti a dalších trávicích problémech. Klinická data svědčí o tom, že kurkumin působí proti křečím, přináší úlevu při symptomech podrážděného tračníku a snižuje výskyt příznaků vředové kolitidy.

Je to bezpečné?

Kurkuma je schváleným potravinovým aditivem a její užívání v běžných dávkách se považuje za bezpečné. Nedoporučuje se kurkumu používat při přípravě čaje, protože její aktivní látky se ve vodě špatně rozpouštějí. Z tohoto důvodu se kurkumin (extrakt z kurkumy) špatně vstřebává bez přídavku oleje.

Zdá se, že většina lidí bez problémů toleruje dávku do 10 gramů kurkuminu denně. Pozor by si měli dát pouze nemocní se žlučníkovými kameny anebo těhotné ženy.

Winston Craig, z časopisu Vibrant Life

Počet přečtení: 4 121 Datum: 22. 5. 2013