Zhluboka dýchat | Prameny zdraví

Zhluboka dýchat

Všichni bychom se měli naučit zhluboka dýchat, abychom maximálně využili času, který trávíme na čerstvém vzduchu.

Zhluboka dýchat

Rubrika: NEWSTART | Typ článku: Články

Takovým způsobem se dá i odpomoci od příznaků stresu, a to bez užívání léků. Výsledky jedné studie ukázaly, že pomalé hluboké dýchání přispívá ke zvýšenému zásobení kyslíkem, snížení srdečního tepu a krevního tlaku, zvýšení aktivity parasympatiku a vyšší bdělosti a aktivitě. Bylo zjištěno, že dýchací cvičení zlepšují příznaky astmatu a snižují potřebu podávání léků na astma.

Naopak nízká hladina kyslíku v krvi v důsledku pouze mělkého dýchání vede ke špatné snášenlivosti fyzické aktivity, nedostatečné funkci svalů, snížení metabolismu, omezení mozkové činnosti, únavě a letargii. Může se časem projevit také celkové vyčerpání, anémie či deprese. Mezi rané příznaky špatných dýchacích návyků patří nedostatečný úsudek, vynechávání paměti, zhoršení intelektu a sklon k netrpělivosti a vznětlivosti.

Hluboké dýchání napomáhá dobrému trávení masáží orgánů v břišní dutině. Krev se snadněji vrací do hrudníku díky negativními tlaku, který je vyvíjen při každém hlubokém nadechnutí. Díky tomu se snižuje riziko úporných bolestí hlavy i hromadění krve v nohou. Naučíme-li se zhluboka dýchat, při každém nádechu se dostane do krve více kyslíku, díky čemuž srdce může bít o něco pomaleji.

Doporučuje se jít po každém jídle a před uložením se ke spánku na čerstvý vzduch a 10-20krát se zhluboka pomalu nadechnout. Jiným osvědčeným způsobem je nadechnout se a vydechnout pouze jednou za deset vteřin. To nezvládnete praktikovat ani jednu minutu, pokud nedýcháte zhluboka. Dechová cvičení podle výsledků studií zlepší naše zásobení kyslíkem v průběhu celého dne.

Máme-li moci zhluboka dýchat, je třeba nosit takové oblečení, které je dostatečně volné a nestahuje hrudník a bránici.

Z knihy Neila Nedleyho The Lost Art of Thinking.

Počet přečtení: 2 293 Datum: 13. 3. 2017