Tři kroky ke zdraví | Prameny zdraví

Tři kroky ke zdraví

Někdy zapomínáme na to, že k vytvoření a udržení dobrého zdraví nestačí pouze zdravá výživa a dostatek pohybu. Národní nadace pro výzkum spánku (National Sleep Foundation) odhaduje, že asi 39 procent Američanů spí méně než doporučovaných 7-9 hodin.

Tři kroky ke zdraví

Rubrika: NEWSTART | Typ článku: Články

To znamená, že více než jeden ze tří lidí je chronicky unavený. A i když si to většina lidí neuvědomuje, nedostatek spánku způsobuje, že řada běžných věcí – např. schopnost na něco si vzpomenout nebo udržet pod kontrolu svoji chuť k jídlu – se podstatně komplikuje.

Odpočinek nepotřebuje jenom tělo, odpočinek vyžaduje i mysl, vysvětluje dr. Eric Walsh, ředitel odboru veřejného zdravotnictví v kalifornské Pasadeně. „Když se něco naučíte, odpočiňte si, dáte tak svému mozku příležitost, aby si novou informaci mohl uložit do správné přihrádky – a vy si tak na ni později mohli vzpomenout a dokázali ji použít.“

Dostatečný spánek pomáhá tělu bojovat proti nemoci. „Když se nevyspíte, imunitní systém je oslaben.“ Odpočinek však neznamená jenom noční spánek. Týká se také dovolené a trávení volného času. „Je nezbytné, aby měl člověk možnost vypnout od práce a tělo i mysl tak získali příležitost si odpočinout od každodenní rutiny,“ říká Walsh. I když si nemůžete dovolit drahou zahraniční dovolenou, spoustu příležitostí jistě nabídne i vaše bezprostřední okolí. „Můžete si třeba sbalit sendvič a jít se občas z práce najíst na lavičku do blízkého parku,“ navrhuje Walsh. „A ta nejlepší dovolená je dovolená v přírodě.“

Slunce není nepřítelem

V minulých letech probíhala živá diskuse na téma příliš mnoho vs. příliš málo slunce. I když máte kvůli obavě z rakoviny kůže sklon držet se radjěi v uzavřených prostorách, zdravotní přínosy rozumného vystavení slunečním paprskům a následné tvorby vitamínu D se nedají popřít.

„Slunce není naším nepřítelem,“ říká dr. Walsh. „Ano, když se budete smažit celé hodiny na sluníčku, může to vaší pokožce uškodit, sluneční paprsky jsou však přesto nezbytné pro dobré zdraví.“ Záleží samozřejmě i na barvě naší pokožky, čím tmavší je, tím déle se můžeme na slunci zdržovat.

Sluneční svit přináší i prospěšné účinky pro duševní zdraví. Vědci zjistili vztah nepřímé úměry mezi depresemi a hladinou vitamínu D v krvi.

Sluneční svit napomáhá také tvorbě serotoninu, hormonu, díky jehož vysoké hladině je člověk pozitivní a dobře naladěný. Slunce pomáhá tělu vytvářet melatonin, který napomáhá dobrému spánku.

A konečně: Pokud se s vámi manželka neustále hádá a šéf s vámi jedná s nedostatkem úcty a ohledů, nedivte se, že tím vaše tělo i mysl trpí.

Jakýkoliv vztah, ať se jedná o partnerský vztah, vztah mezi rodičem a dítětem, zaměstnancem a zaměstnavatelem, anebo dokonce se sousedem, má vliv na naše zdraví. Dobré vztahy hladinu stresu snižují, zatímco špatné vztahy ji zvyšují.

S. R. Morris, Vibrant Life

Počet přečtení: 3 503 Datum: 12. 4. 2015