Třešně | Prameny zdraví

Třešně

V minulosti se třešně považovaly za sladké, chutné, ale nutričně a terapeuticky málo hodnotné ovoce. Dnes se již ví, že se v nich, i když jen v malém množství, nacházejí všechny důležité živiny (kromě vitaminu B12). Obsahují 14 % sacharidů, z nichž největší podíl tvoří fruktóza.

Třešně

Rubrika: Ovoce | Typ článku: Encyklopedie

Tuky a proteiny jsou v nich zastoupeny jen jedním procentem. Dále obsahují malé množství vitaminů A, B, C a E a také minerály a stopové prvky, jako např. vápník, fosfor, hořčík, železo, sodík, draslík (nejvíce), zinek, měď a mangan.

Organické kyseliny, kyselina jablečná, jantarová a citronová, podporují trávení a čistí krev. Sto gramů třešní dodá tělu 10 % doporučené denní dávky rostlinné vlákniny, díky níž třešně mají laxativní (projímavý) a hypolipidemický (snižují obsah cholesterolu v krvi) účinek. Flavonoidy zodpovídají za diuretické, antitoxické, antioxidační a protirakovinné vlastnosti třešní.

Kyselina salicylová je přírodní prekurzor acylpyrinu, který působí protizánětlivě a protirevmaticky. Přestože se ho v 1 kg třešní vyskytují jen 2 mg, je schopen i v takto malém množství vyvolat žádoucí účinky.

Zatímco ke snědení jednoho zákusku, který tělu dodá 360 kcal, člověk potřebuje jen několik málo zakousnutí, na získání podobného množství kalorií z třešní je třeba minimálně deseti minut a musí se jich sníst přibližně půl kilogramu. Oproti zákusku třešně vyvolávají daleko větší pocit nasycení, čímž snižují chuť na další jídlo. Diuretický (močopudný) a očistný účinek, jakož i nízký obsah sodíku a tuků urychluje snižování nadváhy.

Díky tomu, že 50 % sacharidů obsažených v třešních tvoří fruktóza, mohou je v přiměřeném množství konzumovat i diabetici. Je pro ně ale nebezpečné provádět jakoukoliv ovocnou kúru, např. třešňovou , pokud se předtím neporadí s lékařem či jiným odborníkem.

Podle dr. Valneta, významného francouzského fytoterapeuta, se organismus výborně očistí během dvou či tří dnů třešňové kúry. Je to dáno tím, že třešně podporují vylučování odpadních a toxických látek.

Vysoká konzumace třešní, zejména jako očistná kúra, se doporučuje při artróze, dně, revmatoidní artritidě, arterioskleróze, chronické zácpě, autointoxikaci v důsledku nevhodné stravy, chronické hepatopatii (onemocnění jaterní tkáně), selhání srdce, rekonvalescenci a rakovině. Jí se jen dužina zralých třešní.

Třešňová kúra: Třikrát až čtyřikrát denně po dobu dvou až tří dnů se konzumuje půl kilogramu zralých třešní jako jediná potrava. Ti, kdo mají problémy se žaludkem, mohou třešně mírně povařit. Účinek kúry se zvýší, doplníme-li ji pitím několika hrnků třešňového čaje (50 g stopek třešní vaříme 5 minut v litru vody).

Třešně jsou vhodné do ovocných koláčů, džemů a kompotů.

Třešně, nebo moučník? Kalorie nejsou to nejpodstatnější. Půl kilogramu třešní dodá tělu 360 kcal, tedy přibližně tolik jako 100 g čokoládového zákusku. Avšak kaloriemi z moučníku obezitu podpoříte, zatímco těmi z třešní se před ní ochráníte. (Při redukční dietě není důležitý jen počet získaných kalorií, ale i jejich zdroj. Ty, které pocházejí z obilnin, zeleniny, luštěnin a ovoce, nezpůsobují takový hmotnostní nárůst jako ty, jež tělo získává ze sladkostí, bílého pečiva, salámu či paštik.)

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 47 335 Datum: 21. 1. 2009