Pohyb vs. antidepresiva | Prameny zdraví

Pohyb vs. antidepresiva

Už dávno víme, že i nepravidelné cvičení zvedne lidem náladu a fyzická aktivita potlačuje příznaky deprese. Studie zkoumající bezmála 5000 lidí po celé zemi zjistila, že pravidelným cvičením se sníží riziko těžké deprese o 25 %.

Pohyb vs. antidepresiva

Rubrika: Pohyb | Typ článku: Poradna pro duševní zdraví

Podobné výzkumy samozřejmě neznamenají, že cvičení zlepšuje depresi. Jinými slovy, pokud už depresí trpíte, zřejmě vám nedovolí vstát z postele a jít na procházku. K provedení relevantního testu byla zapotřebí intervenční studie, při níž se dobrovolníci s diagnostikovanou depresí náhodně rozdělí na dvě skupiny, z nichž jedna bude cvičit a druhá nikoli.

A právě o to se pokusil tým vědců z Duke University. Náhodně určili, kdo z účastníků studie – mužů a žen ve věku 50 let a více – začne s aerobním cvičebním programem a kdo bude brát antidepresivum sertralin (Zoloft). V průběhu čtyř měsíců se nálada uživatelů léku zlepšila natolik, že příznaky deprese u nich prakticky vymizely. Stejný efekt však mělo pravidelné cvičení na druhou skupinu dobrovolníků, která nebrala žádné léky. Zdá se, že cvičení funguje skoro stejně dobře jako medikace.

Pojďme se teď na chvíli pustit do polemiky. Cvičící skupina ve zmíněném výzkumu se scházela na cvičení třikrát týdně. Co když zlepšila jejich emoční stav sociální stimulace, a nikoli samotné cvičení? Stejní výzkumníci z Duke University proto následně provedli vůbec nejrozsáhlejší cvičební experiment s pacienty trpícími depresí. Tentokrát ke skupině cvičících dobrovolníků a uživatelů léků přidali ještě jednu skupinu, jejíž členové cvičili sami doma. A výsledek? Ať už dobrovolníci cvičili doma každý zvlášť, anebo společně, cvičení zřejmě funguje zhruba stejně dobře jako léky a tlumí depresi.

A tak než vám lékař předepíše antidepresivum, požádejte ho raději o plán každodenního cvičebního programu.

Michael Greger

Počet přečtení: 135 Datum: 24. 11. 2021