Papája | Prameny zdraví

Papája

Papája obsahuje 89 % vody, což je přibližně stejné množství jako v melounu (92 %). Proto jí někteří lidé říkají tropický meloun. To je však zavádějící, protože tyto dva druhy ovoce patří do různých botanických čeledí a mají zcela odlišné vlastnosti.

Papája

Rubrika: Ovoce | Typ článku: Encyklopedie

Obsahuje překvapivě vysoké množství vitamínů, protože 100 g její dužiny tělu dodá až 103 % DDD vitamínu C a 18 % DDD vitamínu A pro dospělého člověka. Vitaminy skupiny B se v ní nacházejí jen v malém množství s výjimkou kyseliny listové. Je to stejně jako v mangu nebo ve fejchoi, které jsou na tyto látky ze všech ovocných druhů nejbohatší. Z minerálů má papája nejvíce draslíku. Dále obsahuje vápník, hořčík, fosfor a železo. Pektin (rozpustná vláknina) tvoří 1,8 %.

Papain je podobně jako pepsin v žaludečních šťávách proteolytický enzym (rozpouští proteiny). Jeho hlavním zdrojem jsou listy a nezralé plody stromu papáje. Ve zralém ovoci je obsah papainu podstatně nižší.

Papája je lehce stravitelná a usnadňuje trávení.

Papája se doporučuje při všech trávicích těžkostech a stavech způsobených zánětem sliznice žaludku. Pomáhá neutralizovat žaludeční kyselinu, je užitečná při žaludečních a dvanácterníkových vředech, hiátové kýle a pyróze (pálení žáhy).

Papája je cenná pro nízký obsah tuků a celkový příznivý vliv na trávicí procesy. Doporučuje se při chronické žlučníková dyspepsie a chronickém zánětu slinivky břišní.

Protože má na sliznici trávicího traktu změkčující a antiseptický účinek, je vhodnou potravinou při léčbě všech druhů organických poruch žaludku a střev (infekce, onemocnění s tvorbou vředů), jakož i funkčních poruch (např. dráždivý tračník).

Výzkumy prováděné v Japonsku ukazují, že nedozrálé plody mají bakteriostatické vlastnosti. Díky nim se lze konzumací papáji bránit proti pomnožení mnohých mikroorganismů, které vyvolávají střevní infekce. Z tohoto důvodu se papája doporučuje i při infekčním průjmu.

Míza z papáje a v menší míře i dužina účinně působí proti hlístům, červům, ale hlavně proti tasemnici.

Papája je díky vysokému obsahu provitaminu A vhodná jako součást diety při kožních onemocněních, jako jsou ekzémy, trudovina a akné.

Nejlepší je jíst papáju, když je čerstvá. Plody prodávané mimo tropické oblasti se kvůli transportu sbírají zelené, čímž ztrácejí na kvalitě a chuti. Papáju je nejlépe jíst k snídani či po jídle jako zákusek nebo ji smíchat s hlávkovým salátem a pokapat citronovou šťávou.

Papája se používá do nealkoholických nápojů, koktejlů a zmrzliny. Také se z ní vyrábí džem, který je velmi oblíbený v amerických tropech. Konzervovanou papáju lze mít k dispozici po celý rok a ve všech částech světa.

Jelikož je papája lehce stravitelná a obsahuje velké množství vitaminů, s oblibou se v tropech jí k snídani. Koktejl z papáje je jednou z nejpříjemnějších forem, jak se dá toto ovoce konzumovat.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 14 977 Datum: 21. 1. 2009