Neúnavně proti únavě | Prameny zdraví

Neúnavně proti únavě

Randi Rossmanová bojovala s únavou po více než patnáct let - bez toho, že by tušila, co je její příčinou. "Bylo to zlé, každý týden jsem prostě ztratila den či dva, protože jsem nedokázala vylézt z postele. Když se mi to podařilo, měla jsem mlhu před očima," říká čtyřicetiletá Randi Rossmanová.

Neúnavně proti únavě

Rubrika: Odpočinek | Typ článku: Články

Ačkoliv se lékařů na svoji stálou únavu vyptávala, říká, že to nakonec vzdala, řada z nich totiž přisuzovala její problémy stresu, anebo jí doporučovali, aby vyhledala psychologa. "Žila jsem s tím tak dlouho a tak dlouho mi říkali, že je to stresem anebo že jsem blázen, až jsem nakonec raději nedávala lidem vědět, s čím se potýkám," vysvětluje.

Od doby, kdy se po třicítce její pocity únavy ještě zhoršily, se paní Rossmanová skoro vzdala naděje na zlepšení. Bod zvratu se dostavil o několik let později, kdy byla testována na potravinové alergie a zjistilo se, že má alergii na lepek, což je látka, která se nachází v pšenici, ovsu, ječmeni a žitu. Když veškeré potraviny obsahující lepek ze svého jídelníčku vyloučila, přetrvávající únava zmizela.

I když jste možná nikdy netrpěli únavou do té míry, jako paní Rossmanová, většina z nás má zkušenost s odpoledními propady anebo s týdny, kdy se nikdy necítíme úplně odpočinutí. Únava je mezi dnešními ženami tak běžná, že v nedávné studii označila stálou únavu za svůj hlavní zdravotní problém více než čtvrtina zúčastněných žen - a plných osmdesát procent žen uvedlo únavu mezi svými deseti hlavními zdravotními problémy.

Únava bývá někdy špatně interpretována. Její příčinou často není pouze nedostatek spánku - i když připravování se o spánek hraje hlavní roli -, ale řada fyzických a emocionálních faktorů. I když setrvávající únava může být i příznakem nějakého onemocnění, dr. Mark Moskowitz uvádí, že příčiny únavy jsou s velkou pravděpodobností ve vztahu k životnímu stylu.

"Počet případů, kdy zjistíte příčinu, jako je anémie, onemocnění štítné žlázy anebo deprese, je relativně nízký," vysvětluje dr. Moskowitz, který je vedoucím oddělení interní medicíny na Lékařské fakultě Bostonské univerzity. "U většiny žen hrají roli další faktory, jako je stres, nedostatek spánku a snaha zvládnout příliš mnoho věcí najednou."
Je zřejmé, že přeplněný program či krátký spánek den za dnem vás nakonec přivedou k pocitu, že už nemůžete dál. Roli mohou hrát ale i další, skrytější faktory. I když asi nemůžete nechat "plavat" svoji práci (anebo si najmout služebnou), můžete proti únavě bojovat tím, že se pokusíte ze svého života vytipovat tyto její následující běžné příčiny:

Zkontrolujte, co máte na talíři
Zkušenost, kterou udělala Randi Rossmanová, není nijak ojedinělou, potravinové alergie mohou hrát roli při vyvolávání únavy větší roli, než si většina lidí uvědomuje, říká dr. Ronald Hoffman, autor knihy "Tired All the Time: How to Regain Your Lost Energy" (Poseidon Press, 1993). "Potravinové alergie a intolerance jsou zcela všudypřítomné," říká dr. Hoffman. I když většina z nás netrpí nějakou život ohrožující alergií, "je řada lidí, kteří jsou alergičtí na běžné potraviny, jako je pšenice nebo mléčné výrobky,""uvádí dr. Hoffman. "Když tyto potraviny ze své stravy vyloučí, cítí odlehčení a příliv energie, a letargie se začne ztrácet."

Proč? Reakce na potraviny způsobí vyloučení histaminu do krevního řečiště. Histamin vyvolává nejen typické alergické reakce, jako je kýchání, svědění nebo pálení očí, dokáže také vyvolat změnu nálady a pocit únavy. Lidé, kteří jsou na některé potraviny citliví, mohou zakoušet také účinky, které jsou skoro podobné účinkům opiátů a které rovněž způsobují únavu, dodává dr. Hoffman.

Máte-li podezření, že můžete být na některou potravinu citliví, vylučte ji ze svého jídelníčku a poté ji do něj po čase znovu zařaďte. Je-li citlivost na určitou potravinu alespoň částečnou odpovědí na váš problém s únavou, měli byste zaznamenat do čtyř dnů rozdíl ve vaší hladině energie, první dva dny můžete zakoušet jistou podrážděnost.

Věnujte pozornost své kanceláři
Býváte po dni stráveném v práci značně vyčerpáni? Možná to není ani tak vaše práce, ale spíše vaše kancelář, která vás vysiluje. I když doma míváme prostředí, ve kterém se pohybujeme, pod kontrolou, v práci můžeme být vystaveni celé řadě ve vzduchu poletujících látek, které mohou způsobovat únavu. Milióny z nás jsou například alergičtí na plísně, roztoče a pyly - a mohou zažívat pocity únavy, neklidu a deprese právě v důsledku vystavení těmto vlivům, i když si jich nejsou vůbec vědomi, říká dr. Hoffman.

Takzvaný syndrom lidí pracujících ve výškových budovách (sick building syndrome) není žádným mýtem. V takové "nemocné" budově mohou být koncentrace potenciálně škodlivých chemikálií mnohokrát vyšší než je normální, vzduch zde totiž bývá soustavně recirkulován. Ventilační trubky prostoupené plísněmi - kvůli finančním nákladům nemusí být jejich údržbě věnována zaměstnavatelem příliš velká pozornost - a další ve vzduchu poletující chemické látky z luxování, kancelářských přístrojů a sprejů proti hmyzu rovněž přispívají k tomuto problému. Pokud se únava, kterou trpíte, v kanceláři stupňuje, promluvte se svým nadřízeným o přiměřenosti ventilačního systému v budově anebo navštivte alergologa, nechejte se vyšetřit na možné alergie a prozkoumejte možnosti léčení.

Začněte pravidelně sportovat
Více než sedmdesát procent lidí, kteří byli v loňském roce v rámci průzkumu veřejného mínění dotazováni, odpovědělo, že jsou příliš unaveni na to, aby mohli sportovat. Pohyb, který redukuje stres a pocity úzkosti (a následně snižuje únavu), však účinně podporuje příliv energie. "Pohyb je vynikajícím prostředkem proti stresu," říká pohybová fyzioložka Cindy Ford z Cooper Institute for Aerobics Research. "Dokonce i střední zátěž postačí. Můžete začít třeba se dvanácti až patnácti minutami chůze denně, a postupně se vypracovat na 30 minut denně, jak se vaše síla a vytrvalost budou zvyšovat."

Aerobní pohyb zvyšuje proudění krve do mozku, což má mimo jiné za následek, že se cítíte čilejší - a studie naznačují, že pravidelný pohyb dokáže zlepšit i kvalitu spánku, stejně jako pomoci rychle usnout.

Zkontrolujte svoji domácí lékárničku
Léky mohou být rovněž na vině přetrvávajících pocitů únavy. "Jaksi pod čarou zůstává, že jedním z vedlejších účinků je u mnoha léků právě únava," říká dr. Moskowitz, který nedávno léčil jednu ženu, stěžující si na nedostatek energie. Této ženě byl nedávno předepsán nový lék na léčení vysokého krevního tlaku, když jí byl předepsán jiný lék, hladina energie, kterou disponovala, se vrátila k normálu.

Nespoléhejte na informace na příbalovém letáčku, chcete-li zjistit, zda únava, kterou pociťujete, je důsledkem užívání nějakého léku. Není-li únava relativně běžným vedlejším účinkem, nemusí zde být uvedena. Pokud jste od té doby, co užíváte nový lék, více unaveni, promluvte se svým lékařem anebo se poraďte v lékárně o jeho vhodné náhradě.

Zajistěte si dostatek vitamínů
Pokud se udržujete při životě zejména prostřednictvím služeb rychlého občerstvení (tzv. fast food), je možné, že bude potřebné, abyste něco udělali se svým jídelníčkem. "V únavě hrají roli i některé nutriční složky," říká dr. Hoffman, "jako je nedostatek určité specifické živiny, která má vliv na hladinu energie, v první řadě se jedná o vitamíny řady B a železo."

Nedostatek následujících živin může přispívat k únavě:
železa, které dopravuje kyslík k pracujícím svalům;
vitamínů B-2, B-6 a B-12, které napomáhají při metabolickém procesu k rozkládání sacharidů, bílkovin a tuků a k uvolnění energie;
vitamínu E, který podporuje dobrou činnost kardiovaskulárního systému a je účinným antioxidantem;
hořčíku, který napomáhá přeměně potravy do energie; a
zinku, který asistuje při růstu a obnovování buněk, a to zvláště buněk svalových.
Zdravá a vyrovnaná strava by vám měla bez problémů poskytnout potřebná množství všech těchto nezbytných živin.

Zajistěte si dostatek energie
I když si vybíráte zdravé potraviny, může se vám stát, že nejíte dostatečná množství potravy. "Řekla bych, že druhou nejčastější příčinou únavy u žen je nedostatečný příjem kalorií, tedy v podstatě dobrovolné hladovění," říká dr. Kristine Clarková, která je ředitelkou oddělení sportovní výživy na Pennsylvania State University. Lidé, kteří často drží redukční diety, mohou být k únavě zvláště náchylní, protože jejich tělu se nedostává energie, aby mohlo pracovat na plné obrátky.

Průměrná žena vážící 63 kilogramů by měla sníst denně asi 1 500 až 1 700 kalorií, říká dr. Clarková, ty ženy, které pravidelně sportují, asi 1 800 až 2 000 kalorií. Budete-li konzumovat podstatně méně než uvedené hodnoty, budete se zřejmě cítit unavení - a rozmrzelí. Chcete-li zhubnout, omezte ztráty váhy na 0,5-1 kilogram týdně a více cvičte.
Máte-li v úmyslu dodat si energie čokoládovou tyčinkou, raději si to ještě rozmyslete. "Cukr má na tělo paradoxní účinek," říká dr. Hoffman. "Je to energetická potravina, která je dobrá jako okamžitý zdroj kalorií, odvrácenou stranou je však odpovídající pokles hladiny energie, který následuje poté."

Dělejte minipřestávky
O.K., nemůžete všeho nechat a vydat se na dovolenou, kterou byste tak potřebovali. Můžete si však během dne dopřát krátké přestávky, které obnoví vaši hladinu tělesné - i duševní - energie. "Někdy si potřebuji vyčistit hlavu a duševně se dát dohromady," uznává Kimberly Wrightová, která bydlí na Floridě a má dvě děti mladší čtyř let. "Myslím, že někdy jde spíše o duševní než tělesnou únavu. Jako matka zjišťuji, že nejde o fyzické nároky, které děti přinášejí, ale hlavně o soustavný emocionální tlak. A ten je hlavním zdrojem mé únavy."

Vypracujte si vlastní seznam rychlých životabudičů. Uchylte se třeba do tiché místnosti a poslouchejte relaxační hudbu, zapalte si aromaterapeutickou svíčku anebo se soustřeďte několik minut na hluboké pomalé dýchání. Když jste uondaní, i pět minut, které strávíte o samotě, vám může pomoci dát se dohromady.

Pokud se únava stala vaším stálým společníkem, podrobte svůj život podrobnějšímu zkoumání. Pokoušeli jste se shodit nadbytečná kila? Vzali jste si na sebe v práci další zodpovědnost? Vyrovnávali jste se se stresem, který přinesla nemoc či úmrtí v rodině? Když porozumíte tomu, proč únavou trpíte, učiníte tak první krok na cestě k nápravě.

Nejste-li však schopni sami přijít na to, co je příčinou únavy, anebo když nic, co proti ní podniknete, nezabírá, konzultujte svůj stav s lékařem. Život je příliš krátký a příliš drahocenný na to, abychom jej prožili stále unavení.
Kelly James-Engerová

LÉKAŘSKÉ PŘÍČINY ÚNAVY
Váš lékař může jako příčinu vaší únavy vyloučit některé nemoci. Mezi nejběžnější takové příčiny únavy u žen patří:
Anémie, která je způsobena nedostatkem železa v krvi. Ta je nejčastějším lékařským vysvětlením únavy u žen v plodném věku.

Onemocnění štítné žlázy, které může postihovat až 10 procent všech žen. Příznaky zahrnují únavu, potíže zhubnout, extrémně suchou pokožku a vlasy a citlivost na chlad.

Deprese, která je podceňovaným a mnohdy nediagnostikovaným stavem u mnoha žen, jak říká dr. Moskowitz. Naštěstí existuje dnes více prostředků než kdykoliv předtím, jak deprese léčit.

Chronický únavový syndrom. Příznaky zahrnují: těžká únava trvající více než šest měsíců, která se nelepší ani při dostatku odpočinku, špatná paměť a narušené myšlení, bolesti a potíže se spánkem. I když se chronickému únavovému syndromu dostává v médiích značné pozornosti, podle dr. Robyn Goshomové z University of Indiana trpí tímto onemocněním jenom 1 člověk z 375.

Přetištěno z časopisu Vibrant Life

Počet přečtení: 13 248 Datum: 21. 1. 2007