Klid v době neklidné | Prameny zdraví

Klid v době neklidné

Život v moderní době je rychlý a vzrušující - ale i vyčerpávající. Chronická únava se stává téměř epidemií. Bereme sedativa či jiné léky na uklidnění, toužíme po odpočinku, chceme znovu získat ztracenou energii.

Klid v době neklidné

Rubrika: Odpočinek | Typ článku: Články

Proč jsem pořád unavený?

Možná vás trápí nějaká nemoc, možná máte chřipku nebo trpíte chudokrevností, která vás obírá o vaši životní energii. Možná, že trpíte depresí. Mnozí jinak docela zdraví lidé dnes mají zaměstnání, které jim přináší trvalý stres. Stále dokola se jim hromadí řada neodkladných problémů, čekají je uzávěrky. Když ráno vstanou z postele, vůbec se necítí odpočatí.

Většinou si přitom nedokážou představit, že by se obešli bez obvyklé kávy, černého čaje nebo Coca-Coly. Kofein obsažený v těchto nápojích působí povzbudivě na centrální nervový systém a patří mezi časté důvody chronické nespavosti.

A co chronická únava?

Chronicky unavení lidé jsou ve zvýšené míře podráždění. Žijí v emocionálním vypětí, jsou netrpěliví. Na všechno, co dělají, musí vynaložit větší úsilí, až nakonec i ty nejjednodušší životní úkony jim připadají naprosto vyčerpávající.
Chronická únava potlačuje schopnost koncentrace, nápaditost i zdravý úsudek. To vše může vést až k naprostému vyčerpání a hluboké depresi. V 80. letech byla v USA poprvé popsána nová, dosud neznámá nemoc, která dostala název chronický únavový syndrom. Z anglického názvu se zkracuje jako CFS. Tato nemoc se projevuje intenzivní únavou, která trvá nejméně šest měsíců a snižuje aktivitu člověka přinejmenším o 50 procent. Lékaři přitom nedokážou tento stav nijak vysvětlit.

Proč je odpočinek tak důležitý?

Odpočinek umožňuje tělu se zregenerovat. Dochází k vylučování odpadních látek, doplňují se zásoby různých enzymů, dochází k obnově životní síly.

Odpočinek podporuje proces hojení při poranění, infekci a mnoha jiných obtížích včetně stresu a emocionálních traumat.

Odpočinek posiluje imunitní systém, a tak se aktivně podílí na boji proti různým nemocem.

Přiměřený odpočinek může prodloužit život. Velká populační studie prokázala, že u lidí, kteří pravidelně spali 7 až 8 hodin denně, byla nižší pravděpodobnost úmrtí než u těch, kteří spali méně než 7 nebo více než 8 hodin denně.

Kolik hodin denně bych měl spát?

To závisí na naší individuální potřebě - ta může být přitom i značně rozdílná. Zatímco kojenci spí 16 až 20 hodin denně, malé děti potřebují 10 až 12 hodin spánku. Dospělým většinou stačí průměrně 7 až 8 hodin spánku denně.

Během 2. světové války zavedla Velká Británie 74hodinový pracovní týden. Brzy se však zjistilo, že taková pracovní zátěž je pro člověka neúnosná.

Po kratším experimentování se dospělo k 48hodinovému pracovnímu týdnu, s pravidelnými přestávkami a jedním celým volným dnem. Takové pracovní zatížení pak vedlo k největší výkonnosti.

I dnešní společnost si uvědomuje důležitost odpočinku. Proto se už jako samozřejmost chápe volná sobota a neděle a několik týdnů dovolené.

A co léky na spaní? Je vhodné je užívat?

Spánek ani zdaleka není stav nevědomí a pasivity, jak nám to někdy může připadat. V průběhu spánku organismus několikrát prochází obdobím mělkého a poté hlubokého spánku. Během mělkého spánku se nám zdají sny. Tato fáze je velice důležitá, protože při snění dochází k přirozenému uvolnění stresu a napětí, které se nahromadilo během dne.

Léky na spaní sice dokáží vyvolat stav klidu a nevědomí, nejsou však schopné navodit fázi mělkého spánku, při kterém dochází ke snění. Může se zdát, že člověk tvrdě spal, ráno se však přesto necítí čerstvý a odpočatý. Léky na spaní by se měly používat skutečně pouze ve výjimečných případech. Dlouhodobé užívání vede k závislosti a chronické únavě.
Často užívaná látka, která je schopná navodit stav uvolnění a pomáhá při usínání, je také alkohol. Ovšem ani spánek vyvolaný alkoholem nedokáže nahradit ten přirozený.

Jak by tedy měl vypadat správný odpočinek?

Je-li to možné, zařaďte ve své práci krátké přestávky. Přitom se trochu projděte, napijte se vody, několikrát se zhluboka nadechněte.

Zařaďte do svého denního programu 30 až 60 minut fyzického cvičení. Cvičení působí relaxačně, vede k obnovení energie, pomáhá v boji s depresí a uvolňuje nervové napětí.

Je-li možné, snažte se dodržovat pravidelný režim buzení se, jídla, cvičení a ukládání se ke spánku. Všichni jsme otroci svých zvyků - a tělu nejlépe prospívá pravidelný denní režim.

Alespoň čtyři hodiny před usnutím nic nejezte. Prázdný žaludek je nejlepší zárukou osvěžujícího spánku.
Pokud nemůžete usnout, dejte si vlažnou koupel. To je velice prospěšné pro celkovou relaxaci.

Zkuste léčivé byliny. Je známo, že např. čaj z meduňky, mateřídoušky či levandule pomáhá při nespavosti.

Naplňte svou mysl radostí a vděčností.

Denní a týdenní odpočinek je důležitá součást našeho životního rytmu. Podobně jako tanečník, který se pohybuje v rytmu hudby, i vy dosáhnete souladu sami se sebou - tak, jak jste byli stvořeni, budete-li v jednotě s rytmem vašeho života.

Z knihy H. Diehla, A. Ludingtonové a P. Pribiše "Dynamický život" Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 4 856 Datum: 1. 12. 2007