Jak začít běhat? Hlavní je odhodlání! | Prameny zdraví

Jak začít běhat? Hlavní je odhodlání!

Běh je jednou z nejpřirozenějších činností, kterou může člověk vykonávat a zároveň se jedná o jeden z nejzdravějších sportů vůbec. K tomu není běh nijak finančně náročný, jako jiné sporty a tak se jedná o ideální doplněk vašich pohybových aktivit.

Jak začít běhat? Hlavní je odhodlání!

Rubrika: Pohyb | Typ článku: Články

Pro koho je běh prospěšný?

Téměř pro všechny, ale obzvláště pokud máte sedavé zaměstnání, je dobré si několikrát za týden protáhnout tělo a udržovat svoji kondičku na přijatelné úrovni. Naopak pozor by si měli dát lidé, kteří trpí problémy se srdcem. Pro ně může být dlouhý běh, obzvláště pokud nejsou zvyklí, velmi náročný a může také více uškodit než pomoci!

Začít je jednoduché…

Začít s běháním je obvykle jednoduché. Lidé se často rozhodnou na základě novoročních předsevzetí nebo když se odhodlají začít “konečně něco dělat se svojí fyzičkou”. K začátku potřebujete pouze běžeckou obuv, kterou si můžete koupit kdekoliv a její ceny začínají už na tisíci korunách.

Tip: při pořizování běžecké obuvi můžete ušetřit pokud využijete například kupony na Hervis.cz a cashback na celý nákup.

... vytrvat je obtížnější

Většina běžců, která se do běhání odhodlá dříve či později skončí. Pouze několik vytrvá a běh se jim stane životní zálibou. Přitom to není tak složité, stačí se naučit běhat správně a místo nepříjemné povinnosti se z běhu stane zábava, bez které si nedokážete svůj den představit a ideální aktivita k vyplavení endorfinů a “vyčištění hlavy” po celodenní práci.

Jak na to? To vám povíme dále. Ale základem všeho je se nesnažit zlepšení (času, rychlosti) dosáhnout okamžitě za každou cenu. Vše má svůj čas.

Jak správně běhat?

Cesta k tomu, aby se vám, jakožto naprostému začátečníkovi, začal běh líbit a začali jste si jej užívat je následující:

  • Běhat podle svých možností (tepové frekvence)
  • Dodržovat naplánované termíny na běhání
  • Najít si v běhu možnost odreagovat se
  • Nepodceňovat výběr správné obuvi a dalšího vybavení

Základní předpoklad běhání podle svých možností je ten, že pokud běháte v určité tepové frekvenci, spalují se vám tuky místo cukrů. Spalování cukrů, jakožto rychlého zdroje energie pro tělo, je často nepříjemné a sami na sobě cítíte, že danou namáhavou činnost (v tomto případě běh) nedokážete vykonávat déle a nemáte z ní příliš potěšení. Více o běhu podle tepové frekvence se dočtete dále.

Dodržování naplánovaných termínů je předpokladem k vytvoření rutiny. Pokud budete již automaticky počítat s tím, že některé dny v týdnu “prostě jdete běhat”, pomůže vám to v tom vytrvat a časem se do běhu zamilujete.

Důležitou součástí běhání pro spoustu rekreačních běžců je možnost odreagovat se a po celém dni “vypnout” a pročistit si hlavu. Zkuste si tyto chvíle v běhu hledat a časem si bez nich nedokážete představit svůj den.

Především špatná obuv dokáže dost potrápit a sebemenší tlak na nohu se při běhu několikrát znásobí a dokáže leckoho od běhu odradit. Dobrou obuv proto není radno podceňovat!

Běh podle tepové frekvence

Běh podle tepové frekvence je jedna z nejlepších věcí kterou jsem při začátcích s během objevil. Základem je spočítat si svojí maximální tepovou frekvenci a z ní následně odvodit tepovou frekvenci svého aerobního pásma.

Maximální tepová frekvence se rovná číslu 220 - Váš věk. Aerobní pásmo poté dosahuje v průměru 60-75 % maximální tepové frekvence. Příklad: Martinovi je 20 let, jeho maximální tepové frekvence je 200 a ideální pásmo pro běh je 120 až 150 tepů za minutu.

Jaké nese běh podle tepové frekvence výhody? Především vás běhání začne více bavit, začne se vám zdát méně náročné a vše si více užijete. Druhou a pro někoho podstatnější výhodou je hubnutí. Pokud běháte v aerobním pásmu více než 20 minut, začnou se spalovat tuky a jedná se o fázi, kdy nejefektivněji hubnete.

Jak si běh více užít?

Zkuste naše tipy, jak si běh více užít, nemusí se jistě líbit každému, ale můžete si také díky ním vytvořit k běhání mnohem pozitivnější vztah.

Sledujte své pokroky

Díky mobilní aplikaci na telefon, jako je Endomondo nebo Runkeeper můžete sledovat všechny údaje o svém běhu a také pozorovat svůj progres. Sami budete překvapeni, jak se dokážete za pouhý měsíc zlepšit!

Zapojte hudbu

Běh s hudbou je pro mnoho lidí trochu kontroverzní téma. Ale já sám jsem velkým zastáncem využívání Spotify při běhu (samozřejmě na místě kde nejezdí auta). Sami můžete vyzkoušet poslech hudby při svém příštím běžeckém výletu a určitě rychle dokážete posoudit, zda to je cesta pro vás či nikoliv.

Vyrazte do přírody

Zkuste místo městského parku nebo v horším případě silnice, vyrazit někam do lesa, na pole nebo zkrátka někam do přírody. Nadýcháte se čerstvého vzduch a z okolního prostředí se budete těšit určitě o poznání více.

Běh se psem

Běhání se psem se v poslední době začíná čím dál více rozšiřovat, pokud máte doma čtyřnohého parťáka, který vám bude stačit, nebojte se jej vzít občas s sebou. Běh si ozvláštníte a třeba se vám tento způsob běhu zalíbí.

Počet přečtení: 86 Datum: 9. 10. 2019