Fazole - pomáhají ledvinám, skvělý zdroj bílkovin | Prameny zdraví

Fazole - pomáhají ledvinám, skvělý zdroj bílkovin

Fazole řadíme k luštěninám. Luštěniny jsou velice výživné. Obsahují hodně sacharidů, vitaminy B, minerály jako je fosfor, hořčík, vápník, zinek, železo. Také mají hodně vlákniny. Ne všichni je však snášíme, a to pro nevhodnou úpravu a ne zcela vhodné kombinace luštěnin a dalších potravin.

Fazole - pomáhají ledvinám, skvělý zdroj bílkovin

Rubrika: Luštěniny | Typ článku: Encyklopedie

Luštěniny bychom měli před vařením namáčet, nejlépe přes noc. Voda, ve které se namáčely, by se měla slít. Vařit bychom je měli nejlépe v tlakovém hrnci. V obyčejném to trvá i hodinu a půl.

Pro lepší stravitelnost k luštěninám přidáváme saturejku, tymián nebo majoránku. Solíme až po dovaření nebo těsně před dovařením, jinak by ztvrdly. Luštěniny kombinujeme s obilovinami, pak jsou snáze stravitelné, zatímco kombinace s bílkovinami není vhodná. Tak, jak to známe ze školních jídelen – luštěniny a opečená uzenina, to opravdu našemu trávicímu systému neprospěje.

Důležité je také množství luštěnin. Měli bychom je konzumovat pravidelně, ale v menším množství, tedy ne jednou za měsíc obrovský talíř. Samozřejmě, že nemáme čas vařit si po práci dvě lžičky luštěnin. Naštěstí trh se zdravou výživou se den ode dne zlepšuje, a tak můžeme sáhnout třeba po pomazánce z fazolí. Tam jsou fazole ochuceny kořením a jsou rozemleté, takže s trávením nejsou potíže.

Fazolí je spousta druhů. Jejich výčet málem připomíná anatomický atlas: «červená ledvina», «černá ledvina», «černé oko»… Černé oko alias vigna čínská. Ta svůj název dostala podle černého očka na bílém podkladu. Další z fazolí se jmenuje azuki (adzuki). Té jsem věnovala samostatnou kapitolu. Dále je to fazole mungo, které se říká zelená sója, velká bílá fazole zvaná máslová, fazole pinto, pro svou moučnatost vhodná na pyré či pomazánky. Každý si může vybrat.

Fazole – to je ideální zdroj bílkovin. Jsou hodnotné jako maso a navíc obsahují vlákninu, takže – na rozdíl od masa – nezahnívají ve střevním traktu. Nepřispívají k vysokému výskytu rakoviny trávicího traktu, jako to dělá maso. A navíc – fazole obsahují rostlinné hormony (fytohormony), které brzdí rakovinné bujení. To platí nejen pro trávicí trakt, ale třeba i pro nádory prsu.

Když se luštěniny kombinují s obilovinami, je to užitečné nejen pro jejich lepší stravitelnost. Když třeba pomeleme fazole, pšenici, sezamové semínko, slunečnicové semínko a přidáme droždí tebi, získáme výbornou pomazánku, která obsahuje všechny esenciální aminokyseliny ve správném poměru.

Pokud si na hlavě češete jeden vlas napravo, jeden nalevo a jeden dozadu, asi už na následující radu nedáte, kdo však má aspoň o pár vlasů více, mohl by to zkusit: Dejte si fazole, obsahují mangan a taky kyselinu pantotenovou. Obojí prý působí i na růst vlasů…

Praská-li vám pokožka a tvoří li se šupinky, patrně vám chybí vitamin B3 čili niacin. Lámou-li se vám nehty, pomůže kyselina pantotenová. Co doporučuji, to je vám jasné. Jste li «zelení» a věčně unavení, možná jste chudokrevní. Třeba vám chybí železo. Fazole jsou jedním z nejlepších zdrojů železa. Obsahují ho víc než maso nebo špenát!

Zvláštní kapitolou jsou fazolky mladé – žluté či zelené, zkrátka fazolové lusky. Také ty se musí vařit, aby se zneškodnila bílkovina, která nám zrovna neprospívá. Jinak jsou fazolky převelice užitečné. Pomáhají diabetikům snižovat hladinu krevního cukru, dodávají vlákninu, která vstřebávání cukrů zpomaluje. Potřebujete-li pročistit mízní uzliny, i v tom vám pomohou fazolky.

Fazolky obsahují exoticky znějící prvky jako je cesium, indium, iridium, ale taky draslík (pomáhá, aby nám srdce bouchalo pravidelně, abychom neměli suchou pokožku, nebyli nervózní, nebolela nás hlava…), křemík (je dobrý na kosti, nehty, kůži, vlasy, pro pružné cévy, pomáhá vyrovnat se s nadbytkem hliníku a má tedy vliv na prevenci Alzheimerovy choroby a osteoporózy), fluór (na zuby), germanium (omezuje bolest, podporuje vylučování škodlivin z těla, zlepšuje stav revmatických kloubů…), lithium (proti psychóze, na krvinky), měď (na krvinky, na hojení ran, pro zdravé klouby, nervy, vlasy…), molybden (když je ho málo, starší muži mohou mít problémy s impotencí), nikl. Ten v malém množství prospívá stabilizaci DNA a RNA, je také potřebný pro aktivaci důležitých enzymů, jako je třeba trypsin. Ve velkém množství však škodí, takže jezme raději jen přirozené potraviny – luštěniny, oves, zelí. Pozor však na hydrogenované – ztužené tuky, hnojiva, ocelové nerezové nádobí, tabákový kouř, nastřelovací náušnice. A opatrně při pájení kovů – inhalace niklu může způsobit plicní otok….

Fazolky dále obsahují selen (abychom se ubránili rakovině a měli zdravá játra, srdce, slinivku), síru (podporuje odolnost organismu vůči bakteriím, pomáhá chránit před jedovatými látkami), sodík (pro udržení rovnováhy vodního hospodářství v těle, pro stálé pH krve), vanad (je nutný pro stavbu kostí a zubů, pomáhá blokovat tvorbu cholesterolu), vápník, vodík, železo (na krvinky, na imunitu).

Ing. Jiří Janča, CSc., ve své knize Stopové prvky a kovy života v přírodě píše, že koření a zelenina obsahují téměř všech 49 prvků. Takže když budeme jíst všechnu zeleninu, když ji budeme střídat a když si ji pěkně okořeníme třeba různými čerstvými bylinkami, budeme zdravější, než když budeme jíst jednostranně a k tomu se ládovat chemikáliemi z lékárny.

Pánové, opakuji: chce to VŠECHNU zeleninu – ne jenom kečup. Nebo pokud se specializujete jenom na zelí výhradně s vepřovým, taky to není ono…

Z knihy Hanky Synkové Všechno je dobré. Vydalo nakladatelství Triton.

Počet přečtení: 4 725 Datum: 4. 8. 2020