Datle | Prameny zdraví

Datle

Pouštní arabové považují datlovou palmu za zdroj života. Poskytuje výživné plody a po naříznutí kmene dává sladký nápoj. Je také zdrojem textilního vlákna, z nějž se vyrábějí látky a lana, a její koruna poskytuje osvěžující stín.

Datle

Rubrika: Ovoce | Typ článku: Encyklopedie

Datle patří mezi plodiny nejbohatší na energii, protože 100 g (asi 10 datlí) dodává až 275 kcal. To představuje 11 % denní energetické potřeby dospělého muže, který je průměrně fyzicky aktivní.

Sacharidy v datlích se převážně skládají z glukózy a fruktózy. Obsah cukru v datlích představuje jednu z nejvyšších hodnot u ovocných druhů.

Vitaminy skupiny B, hlavně B1, B2, niacin a B6, kterých je v datlích velké množství, mimo jiné pomáhají buňkám zpracovávat cukry, čímž zvyšují posilňující účinek tohoto ovoce. Datle jsou velmi bohaté na minerály, hlavně na draslík, železo, hořčík, fosfor a vápník, ale nechybějí jim ani stopové prvky: měď, mangan a zinek.

Sto gramů datlí dodává takřka třetinu DDD (doporučené denní dávky) vlákniny. Tu především tvoří rozpustná vláknina ve formě pektinu a gumy, ale i malé množství nerozpustné celulózové vlákniny. Oba tyto druhy vlákniny mají příznivý účinek na střeva.

Datle jsou kvalitní, výživné a energeticky hodnotné plody. Přestože obsahují jen málo proteinů, mají jich více než většina čerstvého ovoce. Najdeme v nich i malé procento tuků.

Datle se tradičně používají při silném suchém kašli a při zánětu průdušek. Jejich zklidňující účinek při dráždivém kašli je pravděpodobně způsoben vysokým obsahem sacharidů, ale i jiných, dosud neidentifikovaných látek. V těchto případech jsou nejúčinnější, uvaří-li se v mléku.

Díky tomu, že datle obsahují v poměru k jejich bohaté zásobě energie velmi málo proteinů, dají se využít v případě, že člověk potřebuje snížit jejich přísun, např. při ledvinovém selhání.

Datle mají posilňující účinek a jsou užitečné při únavě nebo slabosti pro lidi všech věkových kategorií. Díky vysokému obsahu cukrů, vitaminů a minerálů (včetně železa) prospívají hlavně adolescentům, sportovcům, těhotným a kojícím ženám.

Čerstvé datle jsou měkčí a lahodnější než sušené, ale kvůli snazší přepravě se datle po sklizni zmrazují. Přestože tímto procesem nedochází k znehodnocení jejich výživové hodnoty, je lepší konzumovat je čerstvé.

Sušení je tradiční způsob konzervování datlí. Protože sušené datle mají tuhou konzistenci, je dobré je před jídlem namočit do vody či mléka.

Vařené v mléku (pokud možno v rostlinném): Když 100 g datlí několik minut povaříme v půl litru sójového nebo kravského mléka, do něhož můžeme přidat lžíci medu, získáme směs, která má blahodárný vliv na respirační systém.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 25 966 Datum: 21. 1. 2009