Avokádo | Prameny zdraví

Avokádo

Avokádo je plodem hruškovice amerického, stále zeleného stromu, který dorůstá výšky 16 metrů. V porovnání s jiným čerstvým ovocem avokádo obsahuje relativně málo vody. Méně ji mají jen banány a olivy. To značí, že je to koncentrovaný plod s vysokou nutriční a kalorickou hodnotou.

Avokádo

Rubrika: Ovoce | Typ článku: Encyklopedie

Spolu s olivami je avokádo ovocem nejbohatším na tuky. Kyselina olejová je v avokádu, stejně jako v olivovém oleji, nejvíce zastoupená mastná kyselina. Fosfolipidy jsou tuky, které ve své molekule obsahují fosfor a plní velmi důležité funkce v nervové soustavě. Volné mastné kyseliny, kterých je v avokádu jen velmi malé množství, dávají ovoci typické aroma.

Z výše uvedených údajů vyplývá, že avokádo obsahuje tuky vysoké biologické hodnoty, které jsou převážně nenasycené a stejně jako v případě ostatních rostlinných potravin neobsahují cholesterol. Avokádo je též mimořádně bohaté na proteiny a obsahuje všechny esenciální aminokyseliny.

Jelikož čerstvé avokádo obsahuje 2 mg na 100 g ekvivalentu alfa-tokoferolu, je nejbohatším druhem ovoce na obsah vitaminu E. Po této stránce se mu nevyrovná žádný ze živočišných produktů. Z rostlinných potravin mají větší obsah vitaminu E jen olejnaté ořechy, pšeničné klíčky a olivy. Tento důležitý vitamin nejenže podporuje reprodukční soustavu, ale jako antioxidant chrání i před rakovinou a stárnutím buněk.

Avokádo a banány jsou nejbohatší na obsah vitaminu B6. Avokádo má z celé ovocné říše nejvyšší obsah železa. Je to jeden z nejvýživnějších druhů ovoce, jaké existují. Výjimečné vlastnosti, lahodná chuť a všestranné kuchyňské využití vysvětlují jeho důležitou úlohu ve stravě předkolumbovských obyvatel Ameriky, kteří ho používali namísto masa. Avokádo je i velmi bohaté na vlákninu (5 %). Pro svoji nutriční hodnotu a terapeutické vlastnosti patří k nejvíce ceněným druhům ovoce.

V roce 1960 W. C. Grant zjistil, že konzumací avokáda — plodu, který je velmi bohatý na tuky — se hladina cholesterolu nezvyšuje, nýbrž snižuje. K tomuto zjištění dospěl na základě výzkumu, při němž 16 mužů ve věku 27 až 72 let jedlo rozdílné množství avokáda denně (od půl do jednoho a půl kusu). V průběhu experimentu došlo u poloviny zkoumaných osob ke snížení hladiny cholesterolu v krvi a zvýšenou ji neměl nikdo.

Později, v roce 1992 proběhl podobný výzkum ve Všeobecné nemocnici v Morelii v Mexiku. V tomto případě strava obsahovala 30 % kalorií ve formě tuků, přičemž 75 % z tohoto množství pocházelo z avokáda. Po dvou týdnech došlo k výraznému snížení hladiny cholesterolu, především typu LDL (cholesterol spojený s lipoproteiny s nízkou hustotou, tzv. špatný cholesterol). Dále se snížila hladina triglyceridů v krevní plazmě (triglyceridy jsou tuky nacházející se v krvi).

Je překvapivé, že konzumace ovoce, které je bohaté na triglyceridy, ve skutečnosti hladinu tohoto typu tuku v krvi snižuje. Tento poznatek je jednou z dobrých zpráv, o něž v rostlinné říši není nouze. Hypolipidemický účinek (snižování hladiny tuků v krvi) avokáda může být způsoben vyrovnaným složením mastných kyselin nebo vysokým obsahem vlákniny, ale je možné, že má i nějaké jiné, nám zatím neznámé příčiny. Na základě výše uvedených poznatků se pravidelná konzumace avokáda doporučuje všem, kdo mají zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi nebo trpí jakýmkoliv jiným druhem hypolipidemie (zvýšená hladina tuků v krvi).

Avokádo je vhodným doplňkem léčby arteriosklerózy, hypertenze a ischemické choroby srdeční. Je to dáno jednak jeho výrazným hypolipidemickým účinkem a jednak malým obsahem sodíku a velkým množstvím draslíku.

Železo z avokáda se poměrně dobře vstřebává; proto se doporučuje všem, kteří ho potřebují více, tedy adolescentům (hlavně dívkám) a těhotným ženám.

Avokádo by měl do své stravy zahrnout každý, kdo trpí anémií v důsledku ztráty krve nebo nedostatku železa. Za normálních okolností je železo v rostlinné stravě (nehemové železo) obtížněji stravitelné než železo z živočišných zdrojů (hemové železo), ale díky tomu, že avokádo obsahuje vitamin C, jeho železo se v těle absorbuje lépe než z ostatních druhů rostlinných potravin. Při klasickém pokusu byly laboratorním potkanům s anémií podávány různé dávky avokáda. Došlo k nárůstu hemoglobinu, který byl přímo úměrný podávanému množství avokáda. Na základě tohoto výzkumu lze říci, že avokádo významně přispívá k ústupu anémie.

Avokádo obsahuje tuky jako kyselinu linolovou a fosfolipidy, které jsou velmi důležité pro metabolismus nervové soustavy. Kromě toho je mimořádně bohaté na vitamin B6, který je důležitý pro správnou funkci neuronů. Proto avokádo přináší úlevu lidem trpícím nervozitou, podrážděností nebo depresí.

Avokádo je zásadité a má zvláčňující a ochranný účinek na sliznici. Je ideálním doplňkem stravy lidí, kteří mají žaludeční vředy nebo gastritidu.

Donedávna byli diabetici od konzumace avokáda odrazováni, protože obsahuje monosacharidy (jednoduché cukry), o nichž se předpokládalo, že ve větším množstvím vyvolávají hyperglykemii (zvýšení hladiny cukru v krvi). Až pozdější studie ukázaly, že avokádo je ve skutečnosti pro diabetiky prospěšné, jelikož v krvi pomáhá udržovat správnou hladinu glykémie (krevní glukózy), snižuje hladinu cholesterolu a zlepšuje profil lipidů (složení tuků).

Díky tomu, že avokádo má velkou nutriční hodnotu, ulehčuje trávení a obsahuje vitamin E, je velmi vhodné pro děti, dospívající, sportovce a všechny, kdo chtějí zvýšit svoji vitalitu přírodním a zdravým způsobem.

Avokádo není ani sladké, ani kyselé, a proto se dá přidávat do všech druhů salátů a jídel bez ohledu na jejich chuť. Aby se předešlo zčernání syrové dužiny, je nejlépe avokádo jíst pokapané citronovou šťávou, která brání oxidaci železitých solí. Dužinu je možné natřít na chleba jako máslo nebo margarín.

Přestože existují různé receptury, pravé mexické guacamole se připravuje z rozmačkaného avokáda, nakrájené cibule, citronové šťávy, soli a chilli koření.

Čerstvé avokádo je jedním z ovocných druhů bohatých na vysoce hodnotné výživné tuky, proteiny, vitamin E a B6, železo, ale i na vlákninu. Protože ho lze použít do všech druhů salátů a jiných rostlinných jídel, představuje velké obohacení každodenního jídelníčku.

Když namísto sýru použijete do salátu avokádo, získáte pokrm, který bude méně kalorický a bude mít nižší obsah nasyceného tuku, cholesterolu a sodíku.

 

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

 

Počet přečtení: 62 516 Datum: 21. 1. 2009