Acerola | Prameny zdraví

Acerola

Když v 16. století Španělé přistáli na jednom z Karibských ostrovů, objevili tam strom podobný azarole, stromu pěstovanému v Evropě. Pojmenovali jej acerola. Tehdy netušili, že acerola je mnohem bohatší na vitamin C než evropská azarola.

Acerola

Rubrika: Ovoce | Typ článku: Encyklopedie

Do roku 1946, kdy na univerzitě v Portoriku analyzovali procentuální obsah vitaminu C v acerole, se této rostlině z hlediska výživy nepřikládal velký význam. Vědci tehdy oznámili, že objevili nejbohatší přírodní zdroj vitaminu C (až 2500 mg/100 g, tedy více než padesátinásobek vitaminu C v citronech).

Kromě vitaminu C je acerola bohatá i na jiné přírodní látky, které zvyšují její účinek: organické kyseliny, např. kyselina jablečná, a flavonoidy, např. rutin a hesperidin (glykosid). Podle dr. Schneidera vyšší dávky vitaminu C urychlují tvorbu interferonu, proteinu, který zpomaluje množení virů, posiluje imunitní systém a zastavuje růst nádorových buněk. Díky těmto vlastnostem se acerola doporučuje při všech typech infekčních nemocí, zejména jsou-li virového původu (chřipka, rýma apod.), a jako doplněk při prevenci a léčbě rakoviny.

Kdy organismus potřebuje více vitaminu C? Dospělý člověk za běžných podmínek potřebuje minimálně 60 mg vitaminu C denně. Protože se tento vitamin v buňkách neukládá, musí se neustále doplňovat. Jeho jediným spolehlivým zdrojem je čerstvé ovoce a zelenina.

Vážný nedostatek vitaminu C způsobuje kurděje, což je onemocnění, které se dnes vyskytuje jen velmi vzácně. Často se však setkáváme s důsledky mírného deficitu vitaminu C, který se projevuje sníženou odolností vůči infekcím, apatií a bolestmi kloubů. Je běžné, že lidé s těmito příznaky nevědí, že je to právě kvůli nedostatku vitaminu C.

V jiných případech je nemoc zapříčiněna ani ne tak nedostatkem vitaminu C, jako spíše zvýšenou tělesnou potřebou tohoto vitaminu. K ní dochází v následujících případech: během jakéhokoliv infekčního onemocnění; během těhotenství a kojení; u kuřáků; během zvýšené tělesné zátěže.

Abyste v těchto případech pokryli zvýšenou potřebu vitaminu C, měli byste denně sníst alespoň čtyři pomeranče nebo mandarinky, dvě kiwi či 200 g liči nebo hrst aceroly.

Aby se acerola dala konzumovat, musí být zralá (i tak je dost kyselá). Šťáva z aceroly se obvykle míchá s jinými, sladšími ovocnými šťávami. Dužina se používá k výrobě želé a želatinových zákusků. Prodává se též sušená nebo pomletá. Všechny tyto výrobky se vyznačují tím, že jsou bohaté na vitamin C.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 6 781 Datum: 21. 1. 2009