Výhody a rizika konzumace ryb | Prameny zdraví

Výhody a rizika konzumace ryb

Někteří odborníci na výživu tvrdí, že prospěšné účinky stravy bohaté na nenasycené mastné kyseliny omega-3 převyšují u některých lidí možná rizika spojená s konzumací ryb. Jde především o vliv na duševní zdraví člověka a jeho kardiovaskulární systém.

Výhody a rizika konzumace ryb

Rubrika: Stravování | Typ článku: Poradna výživy

Strava bohatá na výše uvedené kyseliny může také pomoci při akutním revmatizmu kloubů nebo při vředovém zanícení tlustého střeva.

Naštěstí existuje řešení, jak přijímat mastné kyseliny omega-3 bez rizika, které představuje konzumace ryb, rybího oleje nebo finančně náročných doplňků výživy. Je tady způsob, jak se vyhnout cholesterolu a toxickým látkám, které přijímáme z mastných kyselin omega-3 v živočišné stravě. Toto řešení je velmi jednoduché, přesto se mu zatím nedostává zasloužené pozornosti. Blahodárné účinky kyselin omega-3 můžeme získat z rostlinného tuku, který se nazývá kyselina linolenová. Určitá skupina rostlin má vysoký obsah kyselin omega-3 a je schopna poskytnout dostatek tohoto tuku, který je pro zdraví celého organizmu nezbytný.

Jak konzumenti masa, tak i vegetariáni někdy přijímají potravu s nízkým obsahem mastných kyselin omega-3. Lidem s depresí nebo s bipolární poruchou osobnosti doporučuji, aby každý den jedli potraviny, které mají vysoký obsah těchto kyselin. Navíc doporučuji domácí lék, který už pomohl mnoha duševně nemocným pacientům při zotavování. Jedná se o čtvrt šálku lněného semínka pomletého spolu s vlašskými ořechy (čtvrt šálku), smíchané se lžičkou karobu a lžíci medu. Doplněním vodou získáte chutnou polevu.

Tento recept vyniká vysokým obsahem mastných omega-3 kyselin. Jedna dávka se téměř vyrovná denní dávce rybího oleje pacienta s bipolární poruchou. O jejích pozitivních výsledcích hovoří studie Harvardské lékařské univerzity (9,6 g/den). Doktor Joseph Calabrese a jeho spolupracovníci nazvali v komentáři k uvedené studii tento pokus „mezníkem ve vývoji léků pro pacienty s bipolární poruchou osobnosti“. V tomto případě jde o doplněk výživy bohatý na mastné kyseliny omega-3.

Doporučuji, aby každý den alespoň jedno vaše jídlo obsahovalo potraviny bohaté na mastné kyseliny omega-3 (jako minimální doplněk výživy dávku 9 g), a to nejlépe z rostlinných zdrojů. Někteří odborníci na výživu jsou přesvědčeni, že není důležité jen to, aby strava obsahovala dostatek mastných kyselin omega-3, ale také zdůrazňují, aby byla bohatší na mastné kyseliny omega-3 v poměru k mastným kyselinám omega-6.

Strava průměrného obyvatele totiž obsahuje mnohonásobně víc kyselin omega-6 než kyselin omega-3.

Ukázka z knihy dr. Neila Nedleyho „Život bez deprese“, kterou lze objednat na adrese www.a-o.cz.

Počet přečtení: 2 313 Datum: 2. 5. 2009