Rozbíjíte si kontrolku? | Prameny zdraví

Rozbíjíte si kontrolku?

Čistý kofein neobsahuje žádnou energii, neplatí tedy, že kofein účinkuje tak, že vám dodá energii. Kofein ani nepatří k látkám, které pozitivně ovlivňují aktivitu nervových buněk - jak se někteří domnívají.

Rozbíjíte si kontrolku?

Rubrika: Káva a kofein | Typ článku: Články

Kofein ve skutečnosti účinkuje tak, že tlumí útlum vašeho mozku. Kofein - to je tužka, kterou rozbíjíte oranžové světýlko na palubní desce, jež zasvítilo, neboť máte málo benzinu a je třeba natankovat.

Zdravotní aspekty konzumace kofeinu a kávy

Káva a kofein mohou asi u 30 % můžu vyvolávat napětí, podrážděnost, agresivitu nebo paniku. Nemáte se za co stydět ani se pokoušet tyto projevy potlačit. Je to vyvoláno geneticky a neexistuje způsob, jak tyto nežádoucí účinky kofeinu eliminovat. Pokud jste po konzumaci kofeinu postižen těmito projevy, měl byste ho úplně vyloučit.

Káva způsobuje přechodné zvýšení krevního tlaku bez ohledu na obsah kofeinu. U mužů nastává zvýšení tlaku krve tím, že se stáhnou cévy, zatímco ženám po kofeinu stoupá tlak zvýšenou činností srdce.

Čtyři šálky denně zvýší krevní tlak o 4 mm Hg a koncentraci adrenalinu v krvi o 32 procent.
Podle švýcarských výzkumů od roku 2003 káva během fyzické aktivity omezuje průtok krve srdcem (2 šálky kávy až o 36 %) - to je velmi nežádoucí účinek - zejména pro lidi nemocné na srdce anebo užívající léky na snížení cholesterolu.

Pokud se léčíte na ischemickou chorobu srdce, měl byste pravidelně sportovat. Pokud však nechcete během fyzické aktivity dostat infarkt, měl byste se minimálně 6 hodin před cvičením kávě a kofeinovým nápojům vyhýbat.

Konzumace kávy zvyšuje v krvi hladinu homocysteinu, který je pro mnohé buňky vašeho těla toxický a dnes se považuje za rizikový faktor procesu aterosklerózy, Alzheimerovy choroby a některých jiných onemocněních.

Konzumace kávy vyvolává poruchy spánku. Nedostatek spánku je rizikovým faktorem, který podporuje vznik hypertenze, obezity, cukrovky, aterosklerózy a oslabuje imunitu.

Káva obsahuje látky, které zhoršují vstřebávání některých důležitých živin (např. železa a zinku).
Konzumace kávy v dávce dva a více šálků za den zvyšuje koncentraci C-reaktivního proteinu, interleukinu-6 a jiných „krevních signálů" chronického zánětu. Chronický zánět hraje významnou roli při vzniku aterosklerózy a rakoviny.

Konzumace kávy v dávce menší než 4 šálky denně nezvyšuje u lidí, kteří jsou „rychlými metabolizátory kofeinu", riziko srdečně-cévních onemocnění. Týká se to však jen kávy filtrované a instantní, nikoliv espressa nebo kávy připravované francouzským způsobem.
Kofein má diuretické účinky - zbavuje vás vody. Asi proto vám k šálku kávy téměř všude podávají „půldecák" vody. Myslím si však, že to nestačí. Pokud pijete kávu nebo kofeinové nápoje, měl byste více dbát o pitný režim a sledovat barvu své moči.

Kofein zvyšuje pozornost a zkracuje reakční čas. Nezlepšuje však vědomosti ani IQ - jestliže jste něco nevěděl, nebudete to vědět, ani když se napojíte na kofeinovou infuzi.

Kofein nemá stimulační účinek na vyšší nervové funkce (nebudete se snadněji učit ani rozhodovat, ani posuzovat, co je správné a co nikoli).

Podle nejnovější kanadské studie z University of Toronto (sledovaných bylo více než 4 000 lidí ve středním a vyšším věku) riziko infarktu u lidí, kteří metabolizují kofein pomaleji, roste s počtem vypitých káv:

1-2 šálky denně riziko infarktu nezvyšují
2-3 šálky za den riziko infarktu zvyšují o 40 %
4 šálky kávy za den (a více) riziko infarktu zvyšují až o 65 %

Pokud pijete 4 a více šálků kávy denně a je vám méně než 50 let a kofein metabolizujete pomalu, vaše riziko infarktu je čtyřnásobné!

Kofein podporuje peristaltiku trávicího systému a na tento účinek si vaše tělo může vypěstovat návyk. Důsledkem bude, že když například ranní kávu vynecháte anebo ji přestanete pít úplně, naruší se pravidelný rytmus vyprazdňování tlustého střeva a můžete ten den nebo přechodně několik dnů trpět zácpou. Dejte si pozor, abyste vaše střevo nenavykl na kofein tak, že se bez své dávky ani nepohne. I když pít kávu na toaletě by asi - technicky vzato - možné bylo.

Otázky z ambulance klinické výživy

Slyšel jsem, že kofein podporuje hubnutí. Je to pravda?

Káva v dávce vyšší než 6 šálků za den mírně zvyšuje metabolismus, ale pouze u lidí, kteří pravidelně cvičí a omezují tuky ve stravě - a tím u nich podporuje hubnutí. Neexistuje ale důkaz, že tento účinek je významný a trvalý. Neexistuje ani žádná studie, která by podporovala všeobecně rozšířený mýtus, že káva hubnutí podporuje.

Potlačují káva a kofein chuť k jídlu?

Ano, ale tento účinek trvá velmi krátce a normální konzumace kávy (max. 3 šálky denně) nijak nesnižuje množství spotřebovaných potravin a energie.

Káva odvodňuje. To nepomáhá při hubnutí?

Ne, protože když ztratíte jenom vodu (mimochodem, to je málokdy rozumné), hmotnost vaší tukové tkáně a všechny její zdravotní důsledky se změní k horšímu: čím má tělo více tuku a méně vody, tím hůře.

Z knihy dr. Igora Bukovského "Návod na přežití pro muže". Vydala AKV.

Počet přečtení: 3 568 Datum: 27. 8. 2012