Nebojte se ořechů | Prameny zdraví

Nebojte se ořechů

V zimním období možná častěji než jindy ležely u vás na stole ořechy. A já se vás teď pokusím přesvědčit, abyste se do nich na jaře s chutí pustili! Každý ví, že ořechy jsou tučné (proto vyloupané ořechy opatrujte v chladničce a větší množství dokonce v mrazničce), a mnoho lidí se jich proto bojí.

Nebojte se ořechů

Rubrika: Ořechy a semena | Typ článku: Encyklopedie

To však není třeba. Sto gramů vlašských ořechů sice obsahuje asi 2700 kJ (cca 650 kcal) a mohou za to hlavně tuky (tvoří asi 60 % kalorií), ale objevy z posledních let posouvají ořechy do kategorie potravin, které bychom rozhodně měli konzumovat každý den. Takže: Těch tuků se nemusíte bát, protože se jedná o nejlepší tuky, jaké se v přírodě vyskytují - a jejich vliv na zdraví je přinejmenším stejně příznivý jako vliv oliv či olivového oleje.

Středomořská strava se dnes propaguje jako ideální model stravování z hlediska prevence aterosklerózy. Olivový olej, zelenina, chléb, sýry, netučné maso... Jedna nedávná španělská studie však zjistila, že když se k této tradiční stravě přidají ořechy, je její protisklerotický účinek ještě silnější.

Ořechy obsahují nejen kvalitní tuky (9 % mononenasycených a 47 % polynenasycených mastných kyselin), ale též vlákninu, hodně vitamínu E, draslík (440 mg/100 g), hořčík a arginin (aminokyselina, ze které vzniká látka s příznivým účinkem na cévy). To všechno způsobuje, že pravidelná konzumace ořechů snižuje hladinu celkového i „zlého" LDL cholesterolu, triglyceridů, mírně zvyšuje hladinu „dobrého" HDL cholesterolu a poskytuje silnou antioxidační ochranu.

Za poslední tři roky bylo publikovaných několik významných vědeckých prací, které přinesly zajímavé zjištění: Lidé, kteří konzumují denně aspoň 30 gramů ořechů (nejúčinnější jsou vlašské ořechy a mandle), mají jen poloviční riziko, že jim ateroskleróza ucpe cévy v srdci. Není to jednoduché? Stačí, když si každý den dopřejete jednu nebo dvě hrsti ořechů - a tak už bez toho, že byste jinak nějak zásadně měnili svůj jídelníček, snížíte svoje aktuální riziko ischemické choroby srdeční na polovinu. Je to vůbec možné?! Budete-li důslední, již kontrola cholesterolu za několik týdnů může ukázat první výsledky.

Další důvod pro potěšení z ořechů začíná odhalovat i výzkum rakoviny: Mandle brání vzniku rakoviny tlustého střeva u laboratorních zvířat. Zatím nevím, zda stejně působí i na člověka, ale nic přece nemůžeme ztratit!

„Dobře, přesvědčil jste mne. Začnu jíst ořechy každý den. Ale nepřiberu z nich?"

Mohu vám znovu odpovědět výsledky výzkumů, které jsou momentálně k dispozici: Z krátkodobého hlediska je nárůst hmotnosti při pravidelné konzumaci ořechů v dávce až 50 gramů za den zanedbatelný - průměrně 0,4 kg za šest měsíců. Přibírání na váze bylo navíc pozorováno pouze u lidí, kteří měli na začátku sledování nejnižší tělesnou hmotnost. Naopak ženy s mírnou nadváhou zhubnuli za stejné období v průměru 0,5 kg - a to bez toho, že by měly jakékoliv ambice hubnout!

A ještě něco: Dejte si pozor, aby kdosi bez vašeho vědomí neudělal z ořechů, kterými se chystáte chránit svoje srdce, praženou a solenou srdcervoucí provokaci.

Z materiálů MUDr. Igora Bukovského (na stránkách www.akv.sk)

Počet přečtení: 4 765 Datum: 25. 3. 2020