Kolik sacharidů potřebujeme? | Prameny zdraví

Kolik sacharidů potřebujeme?

V jednom z nejprestižnějších vědeckých časopisů The Lancet byla na začátku srpna publikována rozsáhlá epidemiologická studie a metaanalýza, která vyvrací mýtus nízkosacharidových módních trendů – paleo, keto, Atkins a spol.

Kolik sacharidů potřebujeme?

Rubrika: Výživová poradna | Typ článku: Články

Ukázala, že našemu zdraví škodí nejen příliš mnoho sacharidů (zejména těch nevhodných, sladkých), ale také příliš málo. Tato studie, jejíž spoluautorem je i profesor epidemiologie a výživy Walter Willett z Harvardovy univerzity patří mezi největší v historii. Vědci v ní zkoumali údaje z dotazníků o výživě po dobu 25 let od více než 15 400 lidí z USA.

Zjistili, že nedostatečný příjem sacharidů - méně než 40% z celkového kalorického příjmu, stejně jako nadměrný příjem sacharidů - více než 70% z celkového kalorického příjmu, se spojují s vyšší úmrtností, přičemž při dodržení doporučeného příjmu 50 - 55% vědci sledovali nejnižší úmrtnost - tito lidé žili v průměru až o 4 roky déle než obě skupiny extrémů.

Následně výsledky své studie důsledně analyzovali spolu s výsledky z dalších osmi nadnárodních studií pomocí metaanalýzy, která je ve vědě pokládána za nejpřesnější způsob vyhodnocení dat. Jejich výsledky se potvrdily, i když do analýzy zahrnuli údaje od více než 432 100 lidí žijících v Severní Americe, Evropě a Asii. Zjištění, které bylo podle vědců nejdůležitější, bylo, že nejen množství sacharidů v naší stravě ovlivňuje průměrnou délku života, ale i to, z jakého zdroje jsou tuky a bílkoviny, které konzumujeme.

Nízkosacharidové diety, při kterých se sacharidy výrazně ve stravě omezují a nahrazují se bílkovinami a/nebo tuky, jsou stále populární při snaze rychle zhubnout. Ukazuje se však, že pokud namísto sacharidů lidé konzumují větší množství živočišných bílkovin a tuků – jak se to děje nejčastěji pod vlivem současných módních diet, má to negativní dopad na zdraví. Prokazatelně si tak zkracujeme délku života i jeho kvalitu. Naopak, pokud je příjem sacharidů (zejména těch nevhodných, sladkých) ve stravě mírně omezen a nahrazen bílkovinami a tuky z rostlinných zdrojů, má to na naše zdraví příznivý vliv.

„Příliš mnoho i příliš málo sacharidů nám může škodit. Co však má ještě větší vliv je to, z jakého zdroje pocházejí bílkoviny, tuky a sacharidy, které konzumujeme,“ dodává profesor Walter Willett.

Ivana Kachútová, Igor Bukovský (AKV)

Počet přečtení: 126 Datum: 18. 11. 2019