Kiwi | Prameny zdraví

Kiwi

Kiwi je exotické ovoce pocházející z úpatí Himalájí, které se v současnosti nejvíce pěstuje na Novém Zélandě. Má slupku pokrytou chloupky a zelenou dužinu, v níž je přes dvě stě drobných jedlých semínek. Poskytuje více vitaminu C než mnohé citrusové plody.

Kiwi

Rubrika: Ovoce | Typ článku: Encyklopedie

Obsah vitaminu C v kiwi je v porovnání s citrony a pomeranči téměř dvojnásobný. Převyšuje ho jen guava (184 mg/100 g) a acerola s více než jedním gramem na 100 g jedlé části (1 000 mg/100 g). Jedno kiwi pokrývá DDD vitaminu C. Kiwi je též velmi bohaté na vitamin E a obsahuje velké množství vitaminu B1, B2, B6, niacinu a vitaminu A. Kiwi spolu s fejchoou patří k nejlepším zdrojům kyseliny listové ze všech druhů čerstvého ovoce.

Kiwi je mimořádně bohaté na draslík, hořčík a železo. Obsahuje velké množství mědi, stopového prvku, který spolu s vitaminem C napomáhá vstřebávání železa ve střevech.

Kiwi obsahuje 3,4 g/100 g vlákniny, z níž většinu tvoří pektin (rozpustná vláknina). Těmito hodnotami převyšuje většinu čerstvého ovoce, například jablka (2,7 g/100 g) a slívy (1,5 g/100 g).

Pro lepší představu o bohatství živin v kiwi si povšimněme, že např. v porovnání s jablkem obsahuje sedmnáctkrát více vitaminu C, šestkrát více hořčíku, pětkrát více proteinů a dvakrát tolik železa.

Kiwi posiluje imunitní systém. Za tento účinek vděčíme vysokému obsahu vitaminu C a dalších vitaminů a minerálů, díky kterým je kiwi účinnější než mnohé farmaceutické přípravky. Pravidelná konzumace kiwi (nejméně jedno denně) má blahodárný vliv na člověka s jakoukoliv infekční chorobou.

Zmírňuje anémii (chudokrevnost), protože obohacuje organismus o železo, vitamin C, měď (poslední dva prvky ulehčují vstřebávání a asimilaci železa) a kyselinu listovou. To platí zejména v případě anémie způsobené nedostatkem železa.

Prospívá matce a plodu během těhotenství. Jelikož posiluje imunitní systém a podporuje tvorbu krve, je pro organismus budoucí matky a jejího dítěte velmi prospěšné. Kromě toho je bohaté na kyselinu listovou, která preventivně působí proti vzniku vrozených vývojových vad v oblasti páteře, např. spina bifida (rozštěp páteře).

Vstřebatelná rostlinná vláknina v kiwi brzdí absorpci cholesterolu ve střevech, čímž snižuje jeho hladinu v krvi. Konzumací kiwi se tedy dá odstranit jeden z rizikových faktorů rozvoje arteriosklerózy.

Kiwi je taktéž velmi bohaté na antioxidační vitaminy, např. vitamin C a E, které brání usazování cholesterolu ve stěnách cév. Vysoký obsah draslíku a malé množství sodíku přispívají k prevenci hypertenze (zvýšeného krevního tlaku).

Díky velkému množství rozpustné vlákniny kiwi ulehčuje pohyb stolice ve střevech.

Výzkumy na univerzitě v Pekingu ukázaly, že sportovci, kteří konzumovali kiwi, měli o 24 % vyšší výdrž než ostatní z kontrolní skupiny. Čínští vědci tvrdí, že je to díky velkému množství vitaminu C a minerálů obsažených v tomto ovoci.

Kiwi se obvykle konzumuje v syrovém stavu. Je velmi odolné a dá se lehce přepravovat. Většinou se sklízí nedozrálé.

Vitamin C v kiwi, citrusových plodech a jiných druzích ovoce a zeleniny má tyto funkce: Neutralizuje volné radikály, které způsobují stárnutí buněk, poškození DNA a rakovinu. Oslabuje škodlivý vliv nejrůznějších toxických látek, např. nitrosaminu, jenž pochází z uzeného masa. Posiluje imunitní systém. Přispívá k tvorbě kolagenu, hlavního proteinu pojivové tkáně, který je nezbytný při hojení ran.Zpevňuje kosti a zuby. Posiluje stěny kapilár a tepen. Podporuje vstřebávání nehemového (volného) železa, které se vyskytuje v potravinách rostlinného původu, v mléčných výrobcích a ve vejcích.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 30 084 Datum: 21. 1. 2009