Jednoduché techniky, jak zvládnout stres na pracovišti | Prameny zdraví

Jednoduché techniky, jak zvládnout stres na pracovišti

Stres je slovo, které dnes skloňujeme ve všech pádech. Nejvíce jej pociťujeme v práci, a to zpravidla při reakci na plnění náročných pracovních úkolů v pevně stanoveném termínu.

Jednoduché techniky, jak zvládnout stres na pracovišti

Rubrika: Stres a psychika | Typ článku: Články

Pod jistým tlakem jsme v každé profesi a záleží jen na nás, jak se se stresem naučíme vyrovnávat. Sáhněte po prověřených technikách a bojujte s tímto tichým zabijákem včas.

Věčný společník stres

Stres je zjednodušeně řečeno základní obranou reakcí organismu na nevhodné podmínky, která však v tom horším případě může přerůst až v trvalý stav.

Slovo stres pochází z anglického výrazu stress (= tlak, napětí). Stres také značí jistou míru nepohodlí, kterou pociťujeme při plnění úkolů. Nezáleží však tolik na konkrétním úkolu, ale spíše na našem vnímání jeho náročnosti. Co je pro jednoho jednoduchou záležitostí, kterou vykoná automaticky a bez nutnosti promýšlení konkrétního postupu, může pro jiného jedince znamenat spoustu starostí.

Stres je ale nebezpečný zejména v tom, že ho dnes svým způsobem bohužel často pokládáme za „normální“ stav. A tak prvotní signály těla, že je něco v nepořádku, často ani nevnímáme. Zdá se, jakoby se stav „být ve stresu“  stal v naší výkonné západní společnosti do jisté míry zvráceně moderní. „Nemůžu, nestíhám, jsem v časovém presu, jsem ve stresu,“ to jsou výrazy, které kolem sebe slyšíme běžně a i my sami je často vyslovujeme.

Pracovní stres jako motivace i negativní faktor

Už jste jistě slyšeli pořekadlo, že pod tlakem roste výkon. Mírný stres může být skutečně prospěšný. Je totiž výborným motivátorem a nutí nás k vyšší výkonnosti. Kde je pevně daný termín není přípustná žádná lenost ani odkládání úkolů. Důležité samozřejmě je, aby termíny a úkoly byly stanovovány tak, že jejich plnění je reálné a v souladu se schopnostmi jednotlivých pracovníků.

Na problémy si totiž začneme zadělávat v okamžiku, kdy jsou nároky na nás kladené mnohem větší, než jaké dokážeme bez potíží zvládnout. Jestliže jsme pod tlakem moc dlouho, dostáváme se pod stres dlouhodobý a trvalý, což může mít za následek vznik závažných onemocnění, jako např. cukrovka, žaludeční vředy, vysoký krevní tlak či infarkt myokardu. A to už je alarmující stav.

Věděli jste, že zlikvidovat následky stresu trvá našemu organismu cca 2x tak delší dobu, než po kterou jsme byli stresu vystaveni? Tzn., že pokud jsme byli stresu vystaveni měsíc, budeme na regeneraci potřebovat 2 měsíce. Pokud jsme fungovali ve stavu trvalého stresu 10 let, bude se naše tělo vzpamatovávat dalších 20 let!

Techniky, jak zvládat stres na pracovišti

Komunikace na pracovišti

Ke stresu přispívají mezilidské vztahy. Na pracovišti je třeba vytvořit přívětivou a příjemnou atmosféru. Vždy buďte otevření ke kolegům, k nadřízeným a podřízeným. Okamžitě jim sdělujte, s čím nejste spokojeni nebo z čeho máte špatnou náladu. Jakmile je problém vysloven a pojmenován, je nejlepší cesta k nalezení řešení. Jestliže si věc necháte pro sebe, maličkost se změní ve velkou překážku.

Využití volného času

Je třeba se od práce co nejrychleji odtrhnout a začít přemýšlet nad něčím jiným. Odpočinek je dobré trávit aktivně, příjemné zážitky z osobního života vám pomohou zvládat obtížné situace lépe. Zážitky nezískáte doma před televizí ani před počítačem.

Vypněte firemní telefon, nekontrolujte emaily každou půl hodinu a vyrazte ven. Sportujte, navštěvujte kulturní akce, setkávejte se s přáteli, jezděte na výlety. Nikdy neodkládejte dovolenou, a pokud žijete ve městě, alespoň dvakrát ročně z něj odjeďte na několik dní do přírody.

Pracujte na sebevědomí

Sebevědomá osoba ví, že úkoly, které má před sebou, hravě zvládne a méně nad nimi přemýšlí. Začněte s pozitivním myšlením. Úkol si vždycky představte jako hotový a snadný. Za každý úspěch se pochvalte nebo se odměňte.

Několikrát denně si zrekapitulujte, co se vám už podařilo, večer přemýšlejte nad vším, co vám za den udělalo radost. Nikdy se v myšlenkách nevracejte k nepříjemným situacím. Každá nepříjemná situace vás posouvá dál, naučí vás něco nového.

Životospráva

Zdravé nebo alespoň zdravější stravování, méně alkoholu, omezení kouření. Jakmile ulevíte tělu, ulevíte i vaší mysli. Zároveň vyzkoušejte některé pomocníky boje proti stresu. I obyčejnou večerní koupel můžete proměnit v aromaterapii, stačí vám k tomu aroma lampa a příjemná vůně.

Pak už jen zavřít oči a myslet na hezký zážitek z uplynulého dne. Výborné jsou antistresové omalovánky pro dospělé. Každá mandala vypadá nádherně, ihned vám zlepší náladu zejména pokud si vyberete jasné barvy.

Dostatek vydatného spánku

Dodržujte spánkový režim. Choďte spát ve stejnou hodinu, místnost vyvětrejte a v posteli nesledujte žádnou obrazovku nebo display. Pusťte si relaxační hudbu a v mysli se přesuňte na místo, kde se cítíte nejlépe. Dostatek spánku je lékem na mnoho neduhů.

Čeho se při vypořádávání se stresem naopak vyvarovat?

Pokud víte, že jste ve stresu a potřebujete se zklidnit a uvolnit, vyhněte se pokud možno nadměrnému množství alkoholu či jiným návykovým látkám. Častým omylem mnoha z nás je totiž domněnka, že dvojka červeného nebo pár tahů z cigarety vše spraví a problém zmizí. Dočasně se nám po těchto prostředcích většinou uleví, ale jakmile jejich utlumující účinek pomine, zpravidla se budeme cítit ještě hůř, než dřív.

Náš sportovní tip pro zvládání stresu na pracovišti

Potížím je vždy určitě lépe předcházet, než posléze řešit nepříjemné následky. Se stresem je to naprosto stejné. Pokud byste rádi předešli nadměrnému stresu v práci a hledáte další možnosti, jak se s ním vypořádat, vyzkoušejte stále populárnější vodní sport – paddleboarding.

Proč paddleboarding?

Stand up paddle boarding nebo také SUP se stává každým rokem více populární. Na Havaji jej používají už léta jako prostředek k udržení kondice, v okamžiku, kdy vlny nejsou vhodné pro běžné surfování.

Už miliony lidí po celém světě si svou fyzickou kondici zlepšují právě pádlováním na paddleboardu. Díky němu si užívají vodu, tráví příjemně čas s přáteli a zároveň si zlepšují svou kondici. Ano, to vše je možné zažít na paddle boardu a je jedno zda je vám 5 nebo 80 let.

Jako jeden z mála sportů má také pozitivní vliv na snížení stresu. Při jízdě na prkně paddleboardu se uvolníte a budete skvěle relaxovat. Najdete si svůj rytmus a budete si pak vychutnávat okolní krajinu a klid.

Jaký má stres negativní účinky na vaše zdraví asi není třeba rozepisovat. Přitom jezdit můžete v podstatě na jakékoliv vodní hladině. A co se týče vybavení nafukovací paddleboard i s rozloženým veslem se vejde do batohu, který sebou můžete vzít i na dovolenou k moři.

Autor: Mysticstore.cz

Počet přečtení: 1 613 Datum: 1. 2. 2019