Ječmen | Prameny zdraví

Ječmen

Složení celozrnného nebo čištěného ječmene se až na několik drobností velmi podobá složení pšenice. Procentuální podíl proteinů v ječmeni je s výjimkou glutenu jen o něco málo vyšší než v pšenici. Nízký obsah glutenu vysvětluje, proč je ječmenný chléb hutnější a méně pórovitý než pšeničný chléb.

Ječmen

Rubrika: Obilniny | Typ článku: Encyklopedie

Proteiny ječmene mají také nedostatek lysinu, který se ale dá snadno doplnit konzumací luštěnin nebo mléčných výrobků.

Ječmen obsahuje 56 % sacharidů ve formě škrobu, což je jen o něco méně než v pšenici (62 %). Ječmen je lépe stravitelný, když je rozemletý na hladkou mouku, ale vůbec nejlepší je, když se ze zrna nebo mouky vyrobí slad.

Ječmen obsahuje více vitaminů B1 a B2 než pšenice, ale o polovinu méně vitaminu E. Stejně jako všechny obilniny má nedostatek provitaminu A, vitaminu C a B12. Ječmen obsahuje podobné minerály a stopové prvky jako pšenice. Má velký obsah fosforu, hořčíku, železa a zinku a stejně jako pšenice je chudý na vápník. Ječmen obsahuje 17 g vlákniny na 100 g, což je asi o 5 g více než v pšenici.

Nemocný žaludek dobře snáší ječmenné krupky, ječmennou mouku, ale především ječmenné zrno s moukou. Ty pomáhají při žaludečním kataru, dyspepsii (špatném trávení), žaludečních a dvanácterníkových vředech, zánětu žaludku, tenkého střeva a kolitidě. Vývar z krupa nápoj ze sladujsou též velmi cenné při trávicích obtížích. Ječmen a stejně tak i pšenici či žito by neměli konzumovat lidé trpící celiakií.

Ječmen v jakékoliv formě — čištěné celé zrno, vločky , celozrnná mouka a sladové zrno a mouka— snižuje hladinu celkového cholesterolu, LDL cholesterolu (špatného cholesterolu) a triglyceridů.

Konzumace ječmene a jiného celozrnného obilí se ukázala být účinná při prevenci arteriosklerózy. Proto by ho do své stravy měli zařadit všichni, kdo jsou ohroženi ischemickou chorobou srdeční.

U laboratorních zvířat onemocnělých cukrovkou, která byla krmená ječmenem, byla následně naměřena nižší hladina glukózy v krvi než u těch, jež dostávala pšenici. Tento účinek se připisuje některému z hypoglykemických faktorů ječmene.

Ječmenná vláknina pomáhá předcházet zácpě a všem komplikacím s ní spojených včetně karcinomu tlustého střeva.

Čištěný ječmen (celozrnný) se dá připravovat takto: Odstraní se vnější nestravitelný obal (plevy) a otruby. Po namočení do vody ho lze hodinu vařit spolu se zeleninou nebo ho přidat do polévky.

Ječmenné kroupy (čisté): Ječmen je nutné očistit a zbavit plev, otrub a větší části zárodku. Takto upravené zrno se vaří 45 minut stejným způsobem jako rýže.

Vločky se připravují ze zrna, které je nasáklé, uvařené a slisované. Tvoří součást müsli nebo se z něj dají připravovat kaše a polévky. Mouka se může umlít buď z čištěného zrna, nebo z ječmenných krup.

Slad je vodnatý extrakt z vyklíčeného a opraženého ječmene. Melta je velmi aromatický nápoj, který se dá použít jako náhrada kávy. Jeho výhodou je nejen lehká stravitelnost, ale i to, že je oproti kávě mnohem zdravější a výživnější.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 13 631 Datum: 21. 1. 2009