Jaký je význam ovoce a zeleniny ve výživě? | Prameny zdraví

Jaký je význam ovoce a zeleniny ve výživě?

Ovoce a zelenina mají téměř zcela stejné přednosti jako obiloviny, resp. zrniny. Neobsahují cholesterol. Obsahují minimum saturovaných tuků a minimum polynesaturovaných tuků (ale současně právě tolik, aby kryly naše nezbytné potřeby). Obsahují minimum sodíku a chloru (kuchyňská sůl), ale současně tolik, aby kryly naše nezbytné potřeby.

Jaký je význam ovoce a zeleniny ve výživě?

Rubrika: Stravování | Typ článku: Poradna výživy

Při stravě založené převážně na obilovinách nebo převážně na ovoci a zelenině či na jejich kombinaci se obtížně získá a stěží udrží obezita. Pokud shromáždíme údaje z celého světa, tak se ukáže, že čím více se na celkovém složení stravy, na celkovém energetickém obsahu, podílí zrniny plus ovoce plus zelenina, tím nižší je výskyt civilizačních chorob.

Ale v podstatě již příliš nezáleží na tom, jak se na tomto celkovém podílu dělí ovoce plus zelenina na straně jedné a obiloviny na straně druhé. A stejně tak nezáleží na tom, jak velké je zastoupení ovoce v porovnání se zeleninou. To platí v průměru, v jednotlivých speciálních případech jsou výjimky. Zjednodušeně řečeno, jestli se naše strava bude skládat co do energetického obsahu z 80% z obilovin a z 10% z ovoce a zeleniny, tak velmi zhruba je to strava stejně zdravá, jako kdyby se skládala ze 45% z obilovin a ze 45% z ovoce a zeleniny anebo jako kdyby se skládala z 80% z ovoce a zeleniny a z 10% z obilovin.

(Nemůžeme zde hovořit o kilogramech potravin, musíme mít na mysli celkovou výživnou hodnotu, energii obsaženou ve stravě. Ovoce a zelenina jsou vlastně samá voda. Velmi zjednodušeně si můžeme představovat, že pokud jde o výživnou hodnotu, o energii, tak 10 kg ovoce a zeleniny rovná se 1 kg zrnin.)

Pro lidi, kteří nemají příliš finančních prostředků, je ale důležité uvědomit si, že zdravou stravu si mohou pořídit velmi levně. Postačí když naprostou většinu jejich stravy budou tvořit obiloviny (a to včetně těch u nás tak neprávem odsuzovaných knedlíků, ovšem bez tučných, těžkých omáček).

Tomáš Husák, matematik a biolog, přední evropský odborník na zdravou výživu

Počet přečtení: 9 435 Datum: 13. 1. 2010