Jak přimět děti, aby jedly zeleninu | Prameny zdraví

Jak přimět děti, aby jedly zeleninu

V návodech, jak přimět děti (každého věku), aby jedly zeleninu, se uvádí, že ji máme nakrájet na kolečka, proužky nebo hvězdičky – což je prý vůbec nejob­líbenější tvar.

Jak přimět děti, aby jedly zeleninu

Rubrika: Stravování | Typ článku: Články

Když na zeleninu dáme samolepku s pohádkovou postavičkou, vymění údajně až padesát procent dětí čokoládovou tyčinku za brokolici. Po­kud se i přesto do zeleniny nezakousnou, zkuste stejný trik, jaký používáte, když chcete, aby váš pes zhltl pilulky, které mu předepsal veterinář: smíchej­te je s arašídovým máslem. Jistá studie zjistila, že použitím arašídového másla se podařilo úspěšně zvýšit konzumaci zeleniny dokonce i u dětí, které vůči ní byly „rezistentní“. Ukázalo se, že také pomáhá použít pro podobný účel dre­sinkový dip do salátu.

Konzumaci může zvýšit i to, když budete mít zeleninu připravenou na sto­le. Hádejte, co se stalo, když vědci poradili rodičům, aby na oslavách pro děti z mateřských školek či děti předškolního věku vedle běžných pamlsků polo­žili na stůl také misky s čerstvě nakrájeným ovocem? Nebylo zapotřebí žádné zvláštní úsilí, aby si děti ovoce vzaly – stačilo položit je na stůl vedle běžných sladkostí. Opravdu děti jedly ovoce, i když si mohly vybírat mezi narozenino­vým dortem, zmrzlinou či sýrovými křupkami? Ano! Každé dítě snědlo v prů­měru jednu porci celého ovoce. A máte to, sýrové křupky! J

Pomáhá i to, když zeleninu pojmenujete jinak. Na prvních stupních základ­ních škol se podařilo zvýšit konzumaci zeleniny už jen tím, že jednotlivé druhy dostaly názvy, které se dětem více líbily. Žáci jedli dvakrát více mrkve, pokud byla pojmenována „mrkev pro rentgenové vidění“, ve srovnání s tím, když by­la dětem předkládána pouze jako „mrkev“ nebo „přesnídávka“. Jsou dospělí také tak naivní? Zjevně ano. Osoby, které se zúčastnily příslušného výzkumu, kupříkladu tvrdily, že „Tradiční cajunská rýže s červenými fazolemi“ chutná lépe než „Rýže s červenými fazolemi“, ačkoliv se jednalo o naprosto identické jídlo.

Pokud školní jídelny vyvěsí na nástěnce, že k obědu bude Brokolice Mocné pěsti a Bláznivé fazolky, nebo pokud brokolici označí jako Lahodné stromečky, její konzumace se zvýší v průměru o sto deset procent, zatímco v případě fazolek bude tento nárůst činit sto osmdesát procent. Podle vědců „tyto studie ukazují, že použití atraktivního názvu pro zdravé jídlo ve školní jídelně je mi­mořádně účinné a má trvalý účinek, který lze navýšit pomocí malého objemu finančních prostředků či know-how, případně i bez nich. Tyto názvy nebyly nijak sofistikovaně sestavovány, diskutovány ve skupinách či předběžně testo­vány.“ Byly jednoduše vybrány jen tak. A přesto se díky nim podařilo děti zís­kat pro to, aby po dlouhé týdny jedly zdravěji. A to všechno vzniklo jen tím, že dospělí pověsili na vývěsku ve školní jídelně lístky s veselými názvy jídel. Ve školách, které na místě, kde děti čekají v jídelně na oběd, umístily takovéto lístky, se zájem o zeleninová jídla zvýšil téměř o sto procent, zatímco ve dru­hé škole, kde v rámci kontrolovaného testu takovéto opatření neučinili, tyto pokrmy děti jedly málo a jejich prodej se dokonce ještě snížil. Proč to ještě neděláte ve vaší škole? Předneste tento problém na příští třídní schůzce.

Nezapomeňte rovněž na strategii spočívající v tom, že je zelenina v jídle před očima dětí ukrytá. Různé studie ukázaly, že brokolice, květák, rajčata, dýně nebo cukety se mohou přidat do předkrmů rodinných obědů tajně, aniž by se změnil vzhled, chuť, vůně nebo struktura pokrmů, na které jsou děti zvyklé (například je možné zeleninu rozmixovat do omáčky k těstovinám). Různé studie navíc ukázaly, že tento fígl funguje i u dospělých. Vědci byli schopni propašovat do jídla až půl kilogramu zeleniny denně (což mělo za následek, že dospělí konzumovali o 350 kalorií méně).

Přidat zeleninu do jíd­la tajně ale není jediný způsob, jak ji začlenit do dětské stravy. Uvědomte si, že opakovaná konzumace způsobí větší oblíbenost původně neatraktivního zeleninového jídla, proto se snažte o to, aby vaše děti nakonec jedly zeleninu celou. Koneckonců, nebudou vždycky jíst jenom doma. Ze všeho nejvíc ale konzumaci ovoce a zeleniny u dětí ovlivňuje to, jestli je jedí jejich rodiče, takže pokud chcete, aby vaše děti jedly zdravě, musíte jim v tomto ohledu jít příkladem.

Z knihy Michaela Gregera Jak nezemřít. Vydalo nakladatelství Noxi (distribuují také Prameny zdraví).

Počet přečtení: 1 349 Datum: 21. 3. 2019