Jáhly - minerály a vitaminy, i pro bezlepkovou dietu | Prameny zdraví

Jáhly - minerály a vitaminy, i pro bezlepkovou dietu

Dali byste si škubánky, ale z nějakého důvodu nemůžete nebo nechcete použít brambory? Udělejte si jáhlové škubánky. Jak název napovídá, potřebujete k tomu hlavně jáhly.

Jáhly - minerály a vitaminy, i pro bezlepkovou dietu

Rubrika: Obilniny | Typ článku: Encyklopedie

Jáhly – to je vlastně proso bez slupky. Kdysi dávno bývalo v Čechách nejběžnější obilovinou. Jáhly zase přicházejí «do módy». Výživáři je doporučují pro vysoký obsah minerálních látek a vitaminů – obsahují například poměrně dost železa a křemíku, karotenů a vitaminu B.

Jáhly hojně používají ti, kdo nesmějí lepek. Jáhlová mouka se přidává do bezlepkového pečiva. V jáhlech je hodně tuku, mnohem víc než třeba v pšenici nebo v rýži. Ten tuk je kvalitní, ale je také příčinou, že jáhly mohou snadno žluknout.

Jáhly několikrát spaříme vroucí vodou. To se dělá zejména u jáhel, které už nejsou světle žluté. Úplně čerstvé se spařovat ani nemusí. Zalejeme je další vroucí vodou, asi jako když připravujeme rýži, a dáme vařit. Jáhly můžeme vařit dvojím způsobem – buď je dovaříme doměkka, nebo pouze dopoloměkka, ale dáme je, stejně jako je dávaly naše babičky, «do peřin» – tj. obalíme je utěrkou a přikryjeme třeba dekou a tak je necháme tzv. dojít.

Když jsou jáhly měkké, podíváme se, zda vstřebaly všechnu vodu. Pokud tam ještě nějaká zbývá, přisypeme sušené sójové «mléko», případně instantní kaši, tak, aby se hmota svou hustotou podobala bramborovým škubánkům. Pokud jsou však jáhly téměř sypké, sušené sójové «mléko» zalijeme troškou vroucí vody a takto vzniklé hustší «mléko» přilijeme k jáhlům. Dotvoříme pomocí instantní kaše do požadované hustoty. Můžeme přidat i sezamovou pastu tahini. Hmotu vymícháme, a pak z ní lžící namočenou v rozehřátém tuku (máslo, olej…) vykrajujeme škubánky.

Sypeme například mletým mákem. Vylepšit ho můžeme tak, že při mletí přidáme kousek skořice nebo hřebíčku nebo kardamomu nebo zázvoru. Je to chutnější i zdravější – takové koření působí proti bacilům.

Čím sladíme? Pokud se chceme vyhnout nezdravému cukru, můžeme při mletí máku přidávat rozinky. Nebo, až rozpustíme máslo k polití škubánků, přidáme do něj lžičku medu, případně použijeme sladovit nebo sladěnku. Obsahují látky našemu tělu prospěšné. Sladěnka má taky svou kapitolu.

Kdo nesmí ani sladit ani mastit, pomůže si tím, že škubánky prostě polije sójovým nebo rýžovým «mlékem» z krabičky. Některé je mírně přislazeno sirupem z agáve.

Z jáhel můžeme také bleskově připravit jahodové «knedlíčky». Ze zbytku vařených jáhel vykrajujeme nočky, ty klademe na pánvičku, do níž jsme dali buď lžíci másla, nebo lžíci mandlového oleje, prohřejeme a přidáme na kousky nakrájené jahody. Společně lehce orestujeme. Sladíme např. tak, že dodáme marmeládu bez přidaného cukru – tyhle marmelády jsou slazeny jen hroznovou šťávou – nebo polejeme domácí ovocnou šťávou. Můžeme posypat strouhaným tvarohem nebo tofu nebo jen polít rostlinnou smetanou.

A pokud nemáte rádi sladká jídla, dejte si jáhly naslano. Z ochladlých jáhel vykrájíme škubánky, vkládáme je na omastek, lehce je orestujeme. Posypeme bylinkovou solí, pokapeme kvalitní sójovou omáčkou (nejlépe shoyu – čti šoju). Můžeme posypat čerstvými zelenými bylinkami – bazalkou, cibulkovou natí, pažitkou… Případně opražíme lněné nebo sezamové semínko a jáhly jím posypeme. Kdo nemá dobré zuby, může si semínka pomlít.

Další jídlo ze zbylých jáhel v létě rychle vykouzlíme pomocí zeleniny ze zahrádky – podle toho, co se urodilo, např. použijeme cibuli, mrkev, petržel, česnek, pórek, papriku a hlavně mladou cuketu. Nejlépe ve woku na olivovém oleji orestujeme stroužek utřeného česneku, přidáme lžičku mletého zázvoru, cibuli nahrubo nakrájenou, necháme zpěnit, pak na ni dáme jednu mrkev a jednu petržel, nakrájenou nejlépe po meridiánech tj. jako když ořezáváme tužku, chvilku společně restujeme a pak už vsypeme na větší kusy nakrájenou ostatní zeleninu. Nejlepší je, když je jedna cuketa zelená a jedna žlutá a paprika pěkně oranžová, aby to bylo hezké i na pohled. Osolíme bylinkovou solí, máme-li, přidáme lžičku mletého řeckého sena. (Řecké seno není seno, je to jen jiný název pro pískavici, tedy pro koření, které pomáhá trávit a je přímo balzámem pro slinivku.) Můžeme podlít a pod pokličkou dusíme do požadované měkkosti. Před dohotovením odhrneme zeleninu z poloviny woku, na druhou polovinu dáme uvařené jáhly a necháme je nasáknout šťávu ze zeleniny. Pak jáhly také trošku odhrneme a vsypeme pod ně černý sezam, aby se mírně opražil. Přidáme dle chuti sójovou omáčku a jáhly se sezamem promícháme. Získají exotický vzhled a ani jejich skalní odpůrci je nejspíš nepoznají. Servírujeme tak, že na jednu polovinu talíře dáme zeleninu, na druhou jáhly. Ozdobíme třeba rajčátkem nebo podáváme s rajským salátem.

http://www.countrylife.cz/jahly-500-g-bio-country-life

Z knihy Hanky Synkové Všechno je dobré. Vydalo nakladatelství Triton.

Počet přečtení: 2 558 Datum: 20. 10. 2015