Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Doplňky stravy a podezřelé studie

Neustále se setkáváme s marketingovými strategiemi vychvalujícími nejrůznější produkty zdravé výživy. Tyto doplňky jsou navíc často šířeny pyramidovým systémem – vyděláváte peníze tím, že tyto produkty prodáváte, a také tím, že získáváte další lidi, aby je nabízeli. Fáma se pak velmi rychle šíří, což je opravdu zneklidňující, zejména tehdy, když reklama převáží nad pravdou.
|
Typ článku: Články
Velká většina chorob způsobených poškozením jaterní tkáně vzniká důsledkem užívání tradičních léků. Nicméně onemocnění jater vyvolané určitými druhy potravinových doplňků bývá ještě vážnější a může vést k vysoké míře transplantací jater a úmrtí.

Odborníci na víceúrovňový marketing nabízející produkty spojované s následnými toxickými projevy (jako je noni džus a Herbalife) se opírají o studie, které dokládají, jak velmi jsou jejich výrobky zdraví prospěšné. Když však byly tyto produkty seriózně posouzeny zdravotnickými institucemi, ukázalo se, že podobné studie byly často zřejmě „záměrně vytvořeny pro účely marketingu“ a veřejnosti jsou předkládány tak, aby „oklamaly potenciální konzumenty“.

Výzkumníci, kteří se podílejí na studiích pro víceúrovňový marketing, navíc nezřídka zatají zdroje financování svých prací, stačí si ale trochu zahrát na detektiva a rázem odhalíme síť zjevného střetu zájmů, především těch finančních.

Tyto podezřelé studie byly stejné jako ty, na které se výrobci odvolávali s cílem prokázat nezávadnost svých produktů. Kupříkladu společnost, která s pomocí víceúrovňového marketingu prodává mangostanovou šťávu, citovala ze studie, kterou si zaplatila a v níž se tvrdilo, že jejich výrobek je „zdravý pro každého“. Studie byla ale založena na tom, že mangostanovou šťávu vyzkoušelo třicet lidí, zatímco dalších deset dostalo placebo. Vzhledem k velmi nízkému počtu osob, na nichž byl produkt vyzkoušen, existuje nebezpečí, že jedno až dvě procenta těch, kdo šťávu vypijí, zemře a příčina úmrtí přitom nebude odhalena.

Studie, na kterou se odvolávala společnost nabízející na základě víceúrovňového marketingu doplněk stravy s názvem Metabolife, produkt rovněž vyzkoušela na vzorku pouhých třiceti osob. Poté, co byly u některých spotřebitelů zaznamenány případy infarktu, mrtvice, křečových stavů, či dokonce úmrtí, byl výrobek stažen z trhu.

Kyselina hydroxycitronová, složka takových produktů, jako je Hydroxycut, byla vyzkoušena na vzorku pouhých čtyřiceti lidí. Ačkoliv se během testování neprojevily žádné negativní vedlejší účinky, vše skončilo obdobně: produkt byl stažen z trhu poté, co byly zveřejněny případy vážného poškození tělesných orgánů – včetně dramatického selhání jater, jejich následné transplantace, a dokonce úmrtí pacienta.

Dokud nebude průmysl dodávající na trh rostlinné doplňky stravy s obratem mnoha miliard dolarů lépe regulován, ušetřete raději peníze – a především zdraví – tím, že budete konzumovat skutečnou rostlinnou stravu.

Z knihy Michaela Gregera Jak nezemřít. Vydalo nakladatelství Noxi.

Počet přečtení: 138
Datum: 26. 10. 2023