Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Banány

Banány jsou po jablkách nejvíce konzumovaným ovocem na světě. Důvod, proč si je oblíbili lidé všech pěti světadílů, může být ten, že se dají jíst kdekoliv a bez použití jakéhokoliv nástroje. V přírodě se vyskytují ve vlastním hygienickém „obalu“ (slupce), který je chrání před nečistotami.
Rubrika: Ovoce
|
Typ článku: Encyklopedie

Banány jsou jedním z nejvýživnějších a nejléčivějších plodů na této planetě.

V banánech jsou nejvíce zastoupeny sacharidy, které se v nezralých plodech vyskytují převážně ve formě škrobu a během zrání se mění na jednodušší cukry: sacharózu, glukózu a fruktózu. Ve zralých banánech zůstává škrobu jen asi 1 %, které při trávení nevyvolává žádné těžkosti. Zato nezralé banány kvůli vysokému obsahu škrobu mohou způsobovat nadýmání a dyspepsii (poruchu trávení). V banánech je jen velmi málo proteinů a tuků.

Banány vynikají obsahem vitaminu B6. Asi tři středně velké banány poskytnou doporučenou denní dávku tohoto vitaminu pro dospělého muže, jakož i podstatné množství vitaminu C, B1, B2, E a kyseliny listové.

Jsou bohaté na minerály, ze kterých je nejcennější draslík, hořčík a železo. Díky vysokému obsahu draslíku jsou po avokádu a datlích třetím nejlepším zdrojem tohoto minerálu mezi čerstvým ovocem.

Jak rozpustná, tak nerozpustná vláknina je v banánech zastoupena ve významném množství. Oba její druhy mají hypolipidemickou funkci (snižují hladinu lipidů a cholesterolu) a zklidňují střeva.

Banány obsahují i malé množství serotoninu. Tato látka, syntetizovaná z aminokyseliny tryptofanu, plní v nervové soustavě různé funkce: způsobuje arteriální vazodilataci (rozšíření cév), zmírňuje bolesti míchy a má antidepresivní účinky.

Pro své výjimečné složení jsou banány doporučovány lidem s chorobami srdce (angina pectoris, infarkt myokardu, arytmie, selhání srdce) a poruchami oběhové soustavy (arteriální hypertenze, arterioskleróza). Je to dáno jejich následujícími vlastnostmi.

Mají 400 mg draslíku a 1 mg sodíku na 100 g jedlé části, což je vůbec nejlepší poměr těchto dvou látek, který se v potravinách rostlinného původu nachází (maso, ryby a mléčné výrobky mají mnohem méně draslíku a více sodíku). Strava bohatá na draslík a chudá na sodík zabraňuje rozvoji arteriální hypertenze, arytmie, mrtvice, a dokonce rakoviny.

Obsahují významné množství vitaminů skupiny B potřebných na energetické reakce v srdečním svalu, jakož i hodně hořčíku, který zpomaluje postup arteriosklerózy a zabraňuje infarktu myokardu. Jsou bohaté na vlákninu, která snižuje hladinu cholesterolu. Obsahují malé množství serotoninu, který způsobuje rozšiřování cév.

Banány samotné nebo s jablky účinně pomáhají při průjmech u dětí i dospělých. Jsou užitečné pro lidi trpící celiakií (porucha vstřebávání ve střevech, kterou vyvolala alergie na gluten, provázená průjmy a poklesem hmotnosti), kteří je mohou jíst v neomezeném množství. Spolu s kukuřicí a rýží pro ně představují ideální potravinu.

Banány alkalizují krev, což pomáhá neutralizovat a odstraňovat nadbytečnou kyselinu močovou, jež způsobuje dnu a dnovou artritidu.

Pro dietu s nízkým obsahem sodíku jsou banány ideálním ovocem, protože dodávají kalorie, vitaminy a minerály. Doporučují se při cirhóze, břišní vodnatelnosti (nahromadění tekutiny v břišní dutině), otocích (zadržení tekutiny v tkáních) způsobených kardiální či renální pří-činou (snížená funkce nebo selhání ledvin).

Na rozdíl od rafinovaných cukrů (bílý cukr) jsou cukry v banánech absorbovány pomaleji a nezpůsobují prudký nárůst hladiny glukózy v krvi. Jsou proto vhodné i pro diabetiky.

Protože nezralé banány obsahují velké množství škrobu, který je těžko stravitelný, může jejich konzumace způsobovat nadýmání. Proto je velmi důležité banán dobře pokousat a promísit se slinami.

Kdo užívá léky na srdce či proti arteriální hypertenzi (diuretika, která vedou ke ztrátám draslíku, a kardiaka typu digitalis), potřebuje větší přísun draslíku, který se dá bezpečně získat z banánů. Dva velké banány (o hmotnosti přibližně 120 g) poskytnou tělu jeden gram draslíku (1 000 mg), což dokonce převyšuje doporučenou denní dávku pro člověka s oslabeným zdravím. Rovněž pomáhají předcházet hypertenzi a mají celkově příznivý vliv na srdeční činnost.

Banán trpasličí je oproti běžným banánům menší, sladší a chutnější. Pěstuje se na Kanárských ostrovech a v jihovýchodní Asii.

V syrovém stavu jsou ke konzumaci nejvhodnější. Je užitečné vědět, že banány, které se prodávají v zemích, kde se nepěstují, dozrávají až ve skladu, a proto mají méně sacharidů a vitaminů než ty, které dozrály na stromech.

Banány vařením sice ztrácejí většinu vitaminů, ale uchovávají si sacharidy, minerály a další látky. Druh, který se nejčastěji tepelně upravuje, roste na banánovníku bylinném a je velmi bohatý na škrob.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 81455
Datum: 21. 1. 2009