Vitamín BP (cholin) pro dobrou paměť | Prameny zdraví

Vitamín BP (cholin) pro dobrou paměť

Kromě toho, že je cholin nezbytný pro optimální duševní výkonnost, hraje důležitou roli v klíčových metabolických procesech v celém těle.

Vitamín BP (cholin) pro dobrou paměť

Rubrika: Vitamíny a minerály | Typ článku: Články

V jedné z těchto kriticky důležitých rolí slouží cholin jako základní látka pro neurotransmiter známý jako acetylcholin. Zvýšení množství cholinu ve stravě umožní mozku při stimulaci vytvářet větší množství acetylcholinu.

Současný výzkum ukazuje, že těhotné ženy by měly dbát na dobré zásobení cholinem. V řadě modelů na zvířatech se ukázalo, že nedostatek cholinu nepříznivě působil na rozvoj mozku v prenatálním období. Dalším fascinujícím vhledem z výzkumů na zvířatech bylo, že matky, které jsou během těhotenství výborně zásobené cholinem, poskytly trvalou ochranu mozkům svých potomků v děloze. Dokonce i v dospělosti měli tito potomci měřitelné hodnoty ochrany před toxickým poškozením.

Slibná data naznačují, že složky cholinu pomáhají zlepšovat paměť starších dospělých lidí, kteří nemají demenci. Malá studie vypracovaná ve Španělsku se zabývala 24 staršími lidmi s výpadky paměti. V porovnání s placebo skupinou vykazovali ti, kteří dostávali denně 300-1000 mg CDP-cholinu (citikolinu), významná zlepšení ve třech různých testech fungování paměti. Vědci z Massachussets Institute of Technology vypracovali větší studii, která zahrnovala skoro 100 subjektů (47 žen a 48 mužů) ve věku 50 až 85 let. U těch z nich, kteří měli znatelné problémy s pamětí, se prokázalo při podávání citikolinu podstatné zlepšení. Nejlepší výsledky byly při dávkování 2000 mg citikolinu denně.

Citikolin se také ukázal být výjimečně prospěšným při poškození mozku. V porovnání s těmi, kteří jej nedostali, měli ti, kterým podali během 24 po středně těžké nebo těžké mrtvici dávku 2000 mg citikolinu, o 38 % větší pravděpodobnost, že o tří měsíce později bude jejich mozek zcela v pořádku. Takovou dávky však ze stravy nezískáme, je třeba ji podat v podobě doplňku.

Mezi potraviny bohaté na cholin patří zejména sójová mouka, sójové boby nebo vejce, dále pak lněné semínko, quinoa, amarant, ječné kroupy či špenát.

Z knihy dr. Nedleyho Ztracené umění myslet. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 203 Datum: 30. 4. 2018