Slunečnice obsahuje vitamín mládí a krásy | Prameny zdraví

Slunečnice obsahuje vitamín mládí a krásy

Slunečnice není jen pro sýkorky na zimu. I my přece máme nárok na zdravou pochoutku!

Slunečnice obsahuje vitamín mládí a krásy

Rubrika: Ořechy a semena | Typ článku: Encyklopedie

Nad úšklebek se klidně povznesu. Chápu ho, asi jste dosud nezkusili lehce opražené slunečnicové semínko. Můžete ho zastříknout kvalitní sójovou omáčkou, třeba shoyu nebo tamari. Nebo mírně poprášit bylinkovou solí. Nebo orientálním kořením. Je to mnohem lepší a zdravější než všelijaké televizní čipsy, plné nezdravých ochucovadel. Tahle dobrůtka bývá součástí ochutnávek, které nabízím na svých přednáškách, a ještě se mi nestalo, aby někomu nechutnala.

Sáček slunečnicových semínek také můžeme pomlít a použít do pečiva – nahradí část mouky i část tuku. Slunečnicový chléb je také moc dobrý. Zkuste to i s bábovkou. Jaký to má smysl? Slunečnice je velice zdravá, ale olej z ní vylisovaný moc dlouho zdravý nevydrží, zvlášť když prošel rafinací, zahříváním a jiným mučením. Je v něm pak plno volných radikálů a ze zdravé potraviny se stává nezdravá. Neporušená semínka se ale hned tak nezkazí – je přece v zájmu rostliny, aby si zachovala potomstvo. Proto je lepší slunečnici zpracovat až těsně před konzumací.

Pomletou slunečnici můžete také promíchat s medem. Budete mít něco dobrého třeba k ochucení obilné kaše.

Nakrájíte-li na kostky tofu, společně orestujete se slunečnicovým semínkem, přidáte trochu kečupu a ochutíte solí nebo sójovou omáčkou, můžete přikousnout chleba a máte rychlou večeři.

Tohle semínko obsahuje hodně vitaminu E – to je takový ten vitamin mládí a krásy a plodnosti. A taky je v něm hodně karotenů a z nich, jak víte, vzniká vitamin A. Áčko i éčko jsou významnými antioxidanty. S nimi je tam také hodně thiaminu (vitaminu B1) a lecitinu. Obojí je dobré na nervy.

Máte-li problematickou pokožku, taky vám pomůže slunečnice. Slunečnice se otáčí za sluncem a za vámi se budou otáčet ctitelé nebo ctitelky, hned jak se zbavíte ekzému.

Dvě lžíce semínek denně se doporučují jako prevence před kardiovaskulárními chorobami. Takže pokud se o vás už někdy pokoušel infarkt, neváhejte. Možná máte náběh na infarkt právě teď – při představě, že budete zobat semínka. Nebojte se, ochutnejte a uvidíte, že je to opravdu moc dobré.

Počet přečtení: 5 506 Datum: 14. 6. 2016