Slívy | Prameny zdraví

Slívy

Všechny slívy mají podobné složení, ale liší se množstvím cukru a zbarvením slupky a dužiny. Slívy obsahují nevýživné látky, které mají laxativní účinky.

Slívy

Rubrika: Ovoce | Typ článku: Encyklopedie

Rostlinná vláknina je rozpustná a převládá v ní pektin. Čerstvé slívy jí obsahují přibližně 1,5 %, zatímco sušené někdy až 7 %. Pektin je komplexní sacharid, který ve střevech absorbuje vodu, zvyšuje objem stolice a pomáhá při vyprazdňování. Pohlcuje i cholesterol a žlučové soli, které se pak vylučují se stolicí.

U látky dihydroxyfenylisatin, známé i jako oxyfenisatin, bylo identifikováno její přesné chemické složení. Podporuje peristaltiku střev a urychluje pohyb stolice.

Díky pektinu a látce, která urychluje pohyby střev, mají slívy mírný laxativní účinek. Na rozdíl od nerozpustné vlákniny v otrubách rozpustná vláknina slív zklidňuje a chrání střevní stěny. Vláknina v sušených slívách snižuje hladinu cholesterolu v krvi, a to jak u laboratorních zvířat, tak u lidí.

Slívy jsou mírně diuretické, pročišťují a detoxikují. Díky extrémně nízkému obsahu proteinů, tuků a sodíku jsou vhodné při arterioskleróze, vysoké hladině kyseliny močové, dně, degenerativních onemocněních kloubů (revmatu a artróze) a nemocech jater (chronické hepatitidě, cirhóze atd.). Při všech těchto diagnózách se doporučuje ráno sníst několik čerstvých nebo sušených slív.

Protože se opakovaně potvrdilo, že rozpustná vláknina v některých potravinách chrání organismus proti karcinomu tlustého střeva, je pravidelná konzumace čerstvých nebo sušených slív vhodným preventivním prostředkem pro všechny ohrožené, a to ať už z genetických důvodů (střevní polypy), nebo v důsledku životního stylu (strava s nedostatkem rostlinné vlákniny, chronická zácpa či divertikulóza).

Snídaně, jejíž pomocí lze předcházet zácpě a chránit střeva, by se měla skládat ze slív, jogurtu, medu a několika krajíců celozrnného nebo rýžového chleba. Snídaně skládající se z celozrnných potravin, několika sušených švestek a dvou kusů čerstvého ovoce dodá tělu 25 g vlákniny, což je množství, které dokáže organismus ochránit před vznikem zácpy. Projímavý účinek sušených slív se dá zvýšit tím, když se přes noc nechají namočené ve vodě.

Aby žaludek slívy dobře snášel, musejí být zralé. Sušené slívy se mohou přes noc namočit do vody. Přiměřená dávka je 6 až 12 sušených slív denně, nejlépe ráno.

Z čerstvých a sušených slív se dají připravit různá chutná jídla, kompoty a džemy. I ty mají příznivé účinky na střeva a na celou trávicí soustavu.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 6 161 Datum: 21. 1. 2009