Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Přínosy quinoi při snižování triglyceridů

Zhruba 90 % světových kalorií je poskytováno méně než 1 % ze čtvrt milionu známých jedlých rostlin. Mezi tři nejvýznamnější patří pšenice, kukuřice a rýže, přičemž závislost na nich nemusí být udržitelná vzhledem k probíhající klimatické krizi. Kvůli tomu stoupl zájem o méně pěstované plodiny, například quinou, které se může dařit lépe v suchém a teplém podnebí.
|
Typ článku: Přírodní léčba
Quinoa pronikla na trh na severní polokouli teprve nedávno, nicméně lidé konzumují quinou již tisíce let. Je její označení za superpotravinu oprávněné, nebo je to jen marketingový nesmysl?

Quinoa je pseudoobilovina, jelikož rostlina, ze které pochází, není druhem traviny. Technicky jde o nažku, plod vypadající jako semínko. Má však hodně bílkovin. Dost má i vitamínů a minerálů, ale to i všechny celozrnné obiloviny. Má sice více bílkovin než jiné zrna, ale od kdy potřebujeme více bílkovin? Velice nám chybí vláknina a obsah vlákniny v quinoi není tak velký jako v ječmeni nebo žitu.

S folátem a vitamínem E je na tom velmi dobře, v obsahu hořčíku, železa i zinku má náskok nad konkurencí. Takže je výživná? To jistě je, ale když se řekne superpotravina, představím si spíše něco se zvláštním klinickým přínosem. Třeba brokolice je superpotravina, jahody jsou, česnek také. A co ta quinoa?

Poptávka po ní stoupá, zčásti kvůli domnělým zdravotním přínosům. U laboratorních zvířat se ukazuje celá řada možných přínosů, ale studií na lidech máme velmi málo.

První studie zaznamenávala stav před a po příjmu granolových tyčinek s quinoou a ukázala pokles triglyceridů a cholesterolu. Ale bez kontrolní skupiny nemůžeme vědět, k jakému poklesu by došlo i bez té quinoi. Takovou studii jsem chtěl vidět: randomizovaná kontrolovaná studie. Zhruba šálek vařené quinoi po 12 týdnů vedl ke snížení triglyceridů o 36 %. To je porovnatelné s účinkem užívání léků snižujících triglyceridy nebo velkých dávek doplňků s rybím olejem.

Který typ je lepší? Bílá nebo červená? Červená má zhruba 2x větší antioxidační sílu, což vedlo výzkumníky k závěru, že červená quinoa může výrazně přispět ke zvládnutí a/nebo prevenci degenerativních onemocnění souvisejících s poškozením volnými radikály. Ale testy to dosud nepotvrdily. A co černá quinoa? Červená i černá mají zhruba stejně antioxidantů, takže obě porážejí běžnou bílou.

Jediný háček, který jsem objevil, je v tom, že byste měli uvědomit svého doktora o konzumaci quinoi před kolonoskopií, jinak by si ji mohli splést s parazity. Kolonoskopie odhalila řadu vajíčkům podobných žlutých ovoidních objektů neznámého původu. Byla to však jen nestrávená quinoa.

NutritionFact.org

Počet přečtení: 102
Datum: 23. 11. 2023