Pozor na umělá sladidla | Prameny zdraví

Pozor na umělá sladidla

V 80. letech minulého století se začaly objevovat kontroverzní polemiky ohledně negativních neurologických účinků aspartamu. Zpočátku se před­mětem obav stali pouze lidé s diagnostikovanou duševní chorobou.

Pozor na umělá sladidla

Rubrika: Stravování | Typ článku: Články

První studie prováděná v Case Western Reserve University byla předčasně ukončena z bezpečnostních důvodů, neboť dobrovolníci s diagnostikovanou depresí se potýkali s vážnou reakcí na umělé sladidlo. Vědci z toho vyvodili, že „jedinci s poruchami nálad jsou na toto umělé sladidlo obzvlášť citliví a měli by se mu vyhýbat“.

Teprve nedávno byly neurobehaviorální účinky aspartamu zkoumány mezi populací, jež duševními chorobami netrpí. Zdraví dobrovolníci byli rozděleni do dvou skupin – jedna dostávala vyšší dávku aspartamu (ekvivalent zhruba tří litrů dietní Coca-Coly) a druhá nižší dávku (odpovídající jednomu litru Coly). Pak se obě skupiny vyměnily. Skupina se zvý­šenou dávkou přitom přijímala pouze polovinu přípustného denního množství aspar­tamu stanoveného Americkým úřadem pro potraviny a léčiva.

Po pouhých osmi dnech se u účastníků s vyšší dávkou aspartamu projevovala vyšší míra deprese a podrážděnosti a vedli si hůře v některých testech mozkových funkcí. Takže aspartam nejenže má nejspíše nepříznivý psychický vliv na citlivou popu­laci, ale zároveň při vyšších dávkách zřejmě škodí všeobecně.

Dietní kole a krabičkám s umělými sladidly se lze vyhnout snadno, ale umělá sladidla jsou obsažena také ve více než 6000 produktech, jako jsou různé osvěžující bonbony, žvýkačky, džemy a želé, džusy, pudinky a dokon­ce i nutriční tyčinky a jogurty. Toto rozšíření vedlo vědce k prohlášení, že „aspartam není možné úplně vyloučit z každodenní stravy“. To však samo­zřejmě platí především pro ty, kdo holdují zpracovaným potravinám. A máte další důvod, proč strávit většinu času u regálů s ovocem a zeleninou. Nároční zákazníci pozorně studují složení výrobků, ovšem nutno podotknout, že u nejzdravějších potravin tento seznam není potřeba.

Počet přečtení: 256 Datum: 30. 9. 2019