Pohanka | Prameny zdraví

Pohanka

Tato vysoce nutričně a dieteticky hodnotná plodina s léčebnými účinky má z hledisky lidské výživy velmi příznivé složení. Lehce stravitelné bílkoviny obsahují vysoký podíl lysinu, tryptofanu, argininu a kyseliny asparagové. Pohanka je významným zdrojem vlákniny, minerálních látek a vitamínů (zejména vitamínů řady B a vitamínu E).

Pohanka

Rubrika: Obilniny | Typ článku: Encyklopedie

Pohanka je bezkonkurenčním zdrojem rutinu, který má příznivý vliv na kardiovaskulární systém, játra, trávicí a pohlavní orgány. Rutin zvyšuje pevnost stěn cév, napomáhá prevenci a přináší úlevu při křečových žilách. V kanadském Quebecu, kde se pohanka dříve hojně konzumovala, netrpívaly matky a babičky varikózními žilami, a to i přes svá četná těhotenství, zatímco jejich dcery a vnučky jsou tímto onemocněním postihovány často již od mládí. Svou roli v tom jistě sehrál odklon od pohanky, který přinesla poslední desetiletí.

Pohanka vyčerpává půdu, protože z ní vytahuje všechny látky, které mohou být pro člověka užitečné. Je to tedy obilovina, která přináší sílu, je účinná při únavě i rekonvalescenci a zvyšuje odolnost vůči infekcím.

Pohanka se dnes pěstuje hlavně v bývalých státech Sovětského svazu, v Indii, Polsku, Japonsku a v USA. Ve většině evropských zemí se konzumuje ve formě různých kaší, výborná je kombinace s jinými obilninami. Pohanka je přirozeně bezlepková.

Příprava pohanky optimální konzistence může někdy působit problémy (které mohou vést případně i k rezignaci na její vaření a konzumaci). Důležité je pohanku před použitím studenou vodou rychle proprat (a odstranit tím různé příměsi, semena plevelů atp.).

Velmi důležité je rovněž přesné dávkování vody při vaření tak, abychom vodu nikdy neslévali (ztráta rutinu). Na 500 g pohanky přidáme 750 ml vody (neboli k 1 dílu pohanky přidáme 1,5 díl vody). Vhodné je také přidat špetku soli a lžíci oleje. Pohanku přivedeme do varu, 2-3 minuty vaříme pod poklicí a necháme 30 minut dojít pod peřinou (přikrytou utěrkou). Nemícháme!

Také se osvědčilo pohanku zalít vařící vodou, vařit 5-7 minut a opět nechat dojít. Pohanku loupanou můžeme přidávat do polévek jako zavářku (vaří se do měkka 3-5 minut). Velmi se osvědčila pohanka jako příloha (např. místo rýže). Uvařenou pohanku přidáme k orestované cibulce, dochutíme kořením, sójovou omáčkou apod. Můžeme přidat např. 1/3 uvařené rýže, aby byla pro začínající strávníky přijatelnější.

Příprava pohanky lámanky, krupice i mouky se řídí běžnými gastronomickými postupy.

Počet přečtení: 9 850 Datum: 4. 1. 2006