Pistácie | Prameny zdraví

Pistácie

Oříšky s největším množstvím železa. Už přibližně 1700 roků př. Kristem se podle slov patriarchy Jákoba, který žil v Palestině, považovaly pistácie společně s medem a mandlemi za jeden z nejlepších plodů země. Od té doby se rozšířily pistáciové oříšky do Středomoří a nedávno i do Severní Ameriky.

Pistácie

Rubrika: Ořechy a semena | Typ článku: Encyklopedie

Tvarem a složením jsou pistácie podobné píniovým oříškům, obsahují však více bílkovin (do 20% hmotnosti) a méně tuků (asi 48% hmotnosti). Významné jsou i obsahem uhlohydrátů (do 14% hmotnosti).

Pistáciové oříšky jsou velmi bohaté na draslík, hořčík fosfor a vápník. Vysokým obsahem železa se vyrovnají čočce, kterou někdy dokáží v tomto ohledu i předstihnout. Obsahují i cenné stopové prvky, jako např. měď (1,2 mg/100 g), která podle posledních výzkumů ulehčuje vstřebávání železa. Kombinací železo-měď svým protianemickým účinkem převyšuje všechny farmaceutické přípravky založené čistě na bázi železa, což se může ještě znásobit, když se pistáciové oříšky konzumují společně s ovocem a zeleninou bohatými na vitamín C, protože ten zvyšuje absorpci železa ve střevech. Těm, kteří mají problémy s anémií způsobenou nedostatkem železa, pomáhá pravidelná konzumace pistácií.

Pistácie jsou díky své výjimečné chuti velmi oblíbené, nejčastěji se používají na přípravu dezertů a zmrzliny. Obyčejně se jedí mírně opražené, je však třeba se vyhnout jejich nadměrnému solení.

Počet přečtení: 20 835 Datum: 23. 8. 2007