Nová dieta při cukrovce | Prameny zdraví

Nová dieta při cukrovce

Starý přístup k cukrovce se soustředil na vyloučení rafinovaných cukrů a potravin, které se rozkládaly na cukry - tzn. chleba, ovoce atd. - ze stravy. V pozadí byl poznatek, že moč diabetika obsahuje cukr. Pokud však ze stravy vyloučíme všechny komplexní uhlohydráty, jediné, co zůstane, jsou tuky a bílkoviny.

Nová dieta při cukrovce

Rubrika: Cukrovka | Typ článku: Články

Nový přístup k cukrovce se více soustředí na tuky. Tuky představují pro cukrovkáře problém. Čím více je ve stravě tuků, tím obtížnější úkol čeká inzulín, má-li vpravit cukr dovnitř buněk. Není zcela jasné, proč k tomu dochází. Co ale je zcela jasné, je skutečnost, že minimalizování příjmu tuku a snížení množství tělesného tuku napomáhá inzulínu, aby vykonával svoji funkci daleko efektivněji. Moderní programy pro diabetiky proto drasticky omezují konzumaci masa, mléčných výrobků s vysokým obsahem tuku a olejů. Současně se zvyšuje příjem obilovin, luštěnin a zeleniny.

V jedné studii bylo zjištěno, že 21 ze 23 pacientů, kteří užívali orální léky proti cukrovce, a 13 ze 17 pacientů, kteří užívali inzulín, bylo schopno zbavit se zcela užívání léků po 26 dnech na stravě, která byla prakticky vegetariánská, a při programu pohybové aktivity. Během následného dvou- až tříletého sledování přetrval pozitivní účinek u většiny diabetiků, kteří se programu drželi. Výživové změny jsou jednoduché, ale podstatné - a fungují. Pro nemocné cukrovkou je ideální nízkotučná, vegetariánská strava.

Při léčení cukrovky hraje podstatnou roli ještě jedna věc. Při pravidelné fyzické aktivitě se potřeba injekcí inzulínu snižuje a podávání orálních medikamentů se stává mnohdy zbytečným. To platí nejen pro pacienty s cukrovkou II. typu, ale do určité míry i pro pacienty s cukrovkou I. typu. Svalová aktivita vytváří potřebu doplňování paliva. Když se člověk věnuje pravidelné pohybové aktivitě, cukr dokáže vstupovat do buněk bez toho, že by potřeboval tolik inzulínu (možná dokonce žádný).

Jak udržet cukrovku pod kontrolou stravou

Tento nový a účinný přístup k cukrovce je pozoruhodně jednoduchý. Následují tři jednoduché kroky, jak můžete dostat svůj krevní cukr pod kontrolu s pomocí stravy.

1. Vystavte svůj jídelníček na ovoci, zelenině, luštěninách a celozrnných obilovinách. Vybírejte si takové potraviny, které obsahují hodně komplexních uhlohydrátů, jako jsou celozrnné obiloviny, zelenina a luštěniny. Tyto potraviny také sníží vaši hladinu krevního cukru a vaši potřebu léků. Mnohé rostlinné potraviny obsahují rozpustnou vlákninu, která zpomaluje vstřebávání cukru do krevního řečiště. Vzhledem k tomu, že při rafinování se často odstraňuje vláknina a přidává cukr nebo olej, čím blíže budou konzumované potraviny přirozenému stavu, tím lépe.

2. Vyhýbejte se těm potravinám, které způsobují potíže, tj. všem druhům masa, mléčným výrobkům a vejcím. Nejlepší dieta neobsahuje maso ani žádné jiné produkty živočišného původu. Tyto potraviny totiž zvyšují inzulínovou resistenci, riziko srdečních problémů a přispívají ke zvyšování váhy, protože obvykle obsahují velká množství tuku, cholesterolu a kalorií. Lepší je získávat bílkoviny z rostlinných zdrojů, jako jsou fazole, zelenina, tofu, celá zrna, ořechy a semena. Mnohé z těchto potravin obsahují současně značná množství zdravých komplexních uhlohydrátů a vlákniny.

3. Udržujte množství tuků na minimu. Strava, která obsahuje hodně tuku, může narušit vaši citlivost na inzulín. Jinými slovy - inzulín bude mít potíže, aby vykonal svůj úkol. To zvláště platí u nasycených tuků (druh tuku, který se nalézá v mase, vejcích a mléčných výrobcích) v protikladu k mononenasyceným tukům (které se nacházejí v olivovém či řepkovém oleji). Rostlinné potraviny obvykle obsahují v porovnání s živočišnými potravinami mnohem menší množství tuku (zvláště to platí pro nasycený tuk); z tohoto důvodu jsou fazole, zelenina a celozrnné obiloviny vhodné nejenom pro svůj obsah komplexních uhlohydrátů, ale i pro nízký obsah tuku. Dokonce i ořechy a semena (která obsahují dost tuku) obsahují více nenasycených tuků a jsou tak mnohem vhodnější než živočišné produkty, jako je máslo, slanina, kysaná smetana atd. (které obsahují hodně nasycených tuků). I tak to s nimi nepřehánějte. Platí, že je dobré omezit množství veškerých potravin obsahujících tuky.

The Physician Committee for Responsible Medicine, Vibrant Life, Jan/Feb 2006

Počet přečtení: 49 802 Datum: 7. 3. 2011