Nepřiberte a hýbejte se! | Prameny zdraví

Nepřiberte a hýbejte se!

Cukrovka patří spolu s aterosklerózou a rakovinou k trojici zabijáků, která je pověstná svou zákeřností - dlouho nebolí a proto se člověk cítí bezpečně a chová bezstarostně... a nemoc udeří nečekaně.

Nepřiberte a hýbejte se!

Rubrika: Cukrovka | Typ článku: Články

Cukrovka je epidemie. Z celosvětového hlediska umírá na cukrovku více lidí než na AIDS. Jen v ČR je v diabetologických ambulancích evidováno a léčeno 750 tisíc lidí!

Jednou z nejlepších věcí, kterou můžete pro sebe udělat, pokud nechcete cukrovku pustit do svého života, je fyzická aktivita.

Pokusím se zjednodušit obrovský a složitý problém, kterým cukrovka je a jemuž se věnují stovky výzkumných týmů po celém světě. Tohle je čistý extrakt toho, co o cukrovce II. typu víme - nepřiberte a hýbejte se! Tak jednoduché...

Nadbytek železa z masa ve stravě zvyšuje riziko cukrovky

Studie z dílny Harvardské univerzity potvrzuje dosavadní informace, že hemové železo z masa a vnitřností při pravidelné konzumaci způsobuje poměrně rychle trvalé poškození některých lidských tkání a jedním z projevů tohoto poškození je vznik cukrovky II. typu.
Příjem železa z rostlinných potravin a výživových doplňků nepředstavoval v uvedené studii zvýšené riziko cukrovky. Dr. Swapnil Rajpathak, který byl vedoucím tohoto výzkumu, vysvětluje:

„Vlivem vyšší koncentrace železa z živočišných potravin se v organismu tvoří volné radikály, které poškozují receptory pro inzulín. Poškození těchto speciálních molekul (inzulínových receptorů), které mají na svém povrchu téměř všechny buňky vašeho těla, vyvolá inzulínovou rezistenci a později cukrovku."

Bezpečnějším zdrojem bílkovin a jiných důležitých látek jsou luštěniny, ořechy, obilniny, zelenina a olejnatá semena.
Pokud konzumujete maso, dejte přednost drůbeži, rybám a mořským živočichům, protože obsahují podstatně méně hemového železa než červené maso (vepřové, hovězí a divočina).

Med versus cukrovka?

V minulosti se lidem s cukrovkou zakazovala konzumace cukru, medu, javorového sirupu a jiných jednoduchých cukrů. Podle Americké dietetické asociace však podle současných poznatků není žádný důvod k tomu, aby si člověk s cukrovkou musel absolutně odepřít tyto sladké požitky. Nebezpečnější než trochu medu, malý banán nebo lžíce sušených rozinek jsou výrobky z bílé mouky, bílá rýže a brambory - ale to už víte, pokud jste se zajímali o glykemický index.

Diabetičtí pacienti v mé ambulanci, kterým jsme upravili stravu na základě jejich výživového záznamu, mají bez problémů stabilizované hladiny cukru, pokud si dají k snídani kaši z ovesných vloček a do ní jednu či dvě čajové lžičky medu nebo polévkovou lžíci sušených rozinek.

I během dne si mohou dopřát několik lžiček nediabetických sladkostí, ale pouze ve spojení s potravinami s nízkým glykemickým indexem. Pokud však dáte přednost bílému rohlíku, bílé rýži nebo vařeným bramborám, počítejte s tím, že cukr může nečekaně vyskočit.

Spánek a cukrovka

Již dávno se ví, že nedostatek spánku, ale také jeho nadbytek, přispívá ke zvýšenému riziku infarktu myokardu, mozkové mrtvice i celkové úmrtnosti.

Nová, patnáct let trvající studie z prestižní Yale University poskytla informaci, že muži, kteří pravidelně spí šest hodin a méně, mají dvojnásobně zvýšené riziko vzniku cukrovky II. typu a muži, kteří spí více než osm hodin, mají toto riziko dokonce větší trojnásobně.
Optimální délka pravidelného a kvalitního spánku je 7-8 hodin. Deficit spánku se stává epidemií. -stále více lidí trpí nedostatkem anebo různými poruchami spánku.

Milovníci brambor mají častěji cukrovku

Dlouhodobá studie na Harvardské univerzitě, do které bylo zapojeno více než 85 tisíc žen, přinesla další zajímavé výsledky: častá konzumace brambor zvyšuje riziko cukrovky.

Brambory sice obsahují hodně draslíku a poměrně hodně vitaminu C, ale současně patří k potravinám s vysokým glykemickým indexem. Proto by měli konzumaci brambor omezovat zejména lidé nemocní cukrovkou, lidé s nadváhou nebo obezitou, lidé nemocní na srdce a lidé trpící hypoglykémií.

Nemluvě o hranolkách nebo lupínkách, které jsou plné přepáleného tuku s velkým obsahem škodlivých transmastných kyselin.

Dýňový koláč a inzulín

Dr. Anderson, který se v rámci výzkumu amerického Ministerstva půdního hospodářství léta věnoval hledání možností pozitivního ovlivnění inzulínu, zjistil někdy v roce 2002 zajímavou věc - po konzumaci tradičního amerického koláče u lidí zaznamenali příznivé krevní parametry a inzulín byl nečekaně účinný. To byl brouk do hlavy!

Dýňový koláč se plní náplní z vařené zimní (oranžové) tykve, která se pořádně osladí a ochutí skořicí. Přišlo se na to, že právě skořice obsahuje látky, které účinně podporují inzulín. Od té doby se ví o hodně více a většina informací se dá využít, dokonce se už testují nové syntetické látky odvozené ze skořice, které by se mohly stát úplně novou generací léčby cukrovky již v blízké budoucnosti.

Diabetici často trpí nedostatkem vitamínu D

Tři z pěti pacientů (60 %) trpících cukrovkou II. typu mají v krvi nízkou hladinu vitamínu D - zní závěr italského výzkumu. Vitamín D, který se v posledních letech považuje spíše za hormon než za klasický vitamín, hraje důležitou roli nejen co se týká metabolismu vápníku a zdraví kostí, ale ovlivňuje téměř všechny buňky a tkáně a má ochranný účinek i na srdečně-cévní a imunitní systém.

TIP: Bez ohledu na to, zda jste diabetici nebo ne, dopřejte si proto hodně pobytu na slunci. Pokud se na cukrovku už léčíte, během zimních měsíců užívejte každý druhý den ne více než 10 mikrogramů (400 m.j. = IU) vitamínu D.

Z knihy MUDr. Igora Bukovského „Návod na přežití pro muže". Vydala Ambulancia klinickej výživy.

Počet přečtení: 2 415 Datum: 18. 3. 2013