Kyselina listová pro mozek | Prameny zdraví

Kyselina listová pro mozek

V posledních pár desetiletích se ukázalo, že vitamín B9, známý rovněž jako kyselina listová (nebo foláty), je živinou, která je nepostradatelná, má-li mozek člověka dobře fungovat. Kyselina listová je nezbytně nutná pro tvorbu určitých neurotransmiterů, které hrají důležitou roli v tom, jak se cítíme.

Kyselina listová pro mozek

Rubrika: Vitamíny a minerály | Typ článku: Články

Úbytek kognitivních funkcí a některé formy demence, včetně Alzheimerovy choroby, byly dány do souvislosti s nízkými hladinami kyseliny listové. Navíc se ukázalo, že jedinci s velkou depresí a nízkými hladinami kyseliny listové v krvi méně reagují na léčbu antidepresivy. Studie prokázaly důležitost folátů při léčbě deprese a dalších duševních chorob. Vědcům se v jedné klinické studii současně podařilo prokázat, že podávání doplňků s kyselinou listovou má za následek zlepšení paměti a kognitivních funkcí.

Potravina           Porce Kyselina listová (mcg)

Fazole černé oko, vařené 1 šálek/172 g358

Čočka, vařená 1 šálek/198 g358

Fazole pinto,  vařené 1 šálek/171 g294

Fazole černá ledvina, vařené 1 šálek/172 g256

Chřest, vařený 1 šálek/180 g243

Špenát, syrový 1 šálek/30 g58

Zelí, vařené 1 šálek/109 g47

Americká vláda si vzala kyselinu listovou na mušku jako jednu z živin, kterou je průměrná strava nedostatečně zásobená. Člověk potřebuje minimální příjem 400 mcg folátů za den, má-li si udržet optimální tělesné zdraví. Já doporučuji minimální příjem 1000 mcg denně, má-li optimálně fungovat mozek člověka. Dvojitá porce steaku obsahuje pouze 16 mcg kyseliny listové. Pokud bychom chtěli pokrýt svoji spotřebu kyseliny listové masem, museli bychom jej spořádat vskutku neuvěřitelné množství! J Rostlinné potraviny jsou mnohem lepším zdrojem tohoto důležitého vitamínu z řady B.

Z knihy Neila Nedleyho The Lost Art of Thinking.

Počet přečtení: 4 691 Datum: 7. 8. 2016