Jestliže je konzumace bílé rýže spojena s cukrovkou, co pak Čína? | Prameny zdraví

Jestliže je konzumace bílé rýže spojena s cukrovkou, co pak Čína?

Rýže v současné době živí téměř polovinu lidské populace, čímž se stává nejdůležitější základní potravinou na světě. Nicméně metaanalýza 7 kohortních studií, zahrnujících 350 000 lidí sledovaných po dobu až 20 let, zjistila, že vyšší konzumace bílé rýže byla spojena se značně zvýšeným rizikem cukrovky 2. typu, zejména v asijských populacích.

Jestliže je konzumace bílé rýže spojena s cukrovkou, co pak Čína?

Rubrika: Cukrovka | Typ článku: Články

Odhadli, že každá denní porce bílé rýže byla spojena s 11% zvýšením rizika cukrovky.

To nám může pomoci vysvětlit, proč byla spojitost ještě silnější v Asii, kde se jí mnohem více rýže. To by mohlo vysvětlit, proč má Čína takřka stejné míry výskytu cukrovky jako USA. Jejich výskyt je asi 10 %, v USA asi 11 %. A to navzdory tomu, že v Číně je sedmkrát méně obézních lidí. Japonsko má osmkrát méně obézních lidí než USA. Přesto mohou mít dokonce vyšší počet nově diagnostikovaných případů cukrovky, než máme zde. U nich jde o 9 případů na 1 000 lidí, u nás pak o 8 případů na 1 000 lidí. Jsou štíhlejší, a přesto mají častěji cukrovku.

Možná je to kvůli tomu množství bílé rýže, které běžně sní. Stejně jako je konzumace celého ovoce spojena s nižším rizikem cukrovky, zatímco ovoce zpracované do podoby šťávy nemusí působit pouze neutrálně, ale může dokonce zvýšit riziko cukrovky. Konzumace celozrnných obilovin, například celozrnného pečiva nebo těstovin, je spojena s nižším rizikem cukrovky, zatímco konzumace bílé rýže, tedy zpracované obiloviny, nemusí být jen neutrální, ale může riziko cukrovky dokonce zvyšovat.

Konzumace rýže se nezdá být spojená se zvýšeným rizikem infarktu nebo mrtvice, což je dobrá zpráva. Předchozí studie z Číny totiž naznačovala spojení rýže a mrtvice. Chceme však jíst jídlo, které na naše nejčastější smrtelné nemoci působí pouze neutrálně, když můžeme jíst i něco, co nám pomůže snížit riziko cukrovky, infarktu, mrtvice a nadváhy? Pokud se podíváte na projekt Cornell-Oxford-China, uvidíte, že převážně rostlinná strava venkovanů s vysokým zastoupením rýže byla spojena s relativně nízkým rizikem tzv. onemocnění z blahobytu, které zahrnují také cukrovku.

Možná, že Asiaté díky své genetice netrpí tak velkými nárůsty krevního cukru po konzumaci bílé rýže? Ne, naopak, čínské etnikum mívá vyšší nárůsty krevního cukru po jídle. Vzestup těchto nemocí z blahobytu v Číně během posledních padesáti let byl částečně připisován ztrojnásobení spotřeby živočišných potravin. Nejvíce stoupl výskyt cukrovky. Většina nárůstu se odehrála během posledního desetiletí. Závratných 9,7 % obyvatel v Číně trpí cukrovkou, to je podobně jako u nás. Je to však novinka, v roce 2000 měli jeden z nejnižších výskytů cukrovky na světě.

Co se v jejich stravě za posledních 20 let změnilo? Spotřeba oleje vzrostla o 20 %, spotřeba samotného vepřového masa o 40 % a spotřeba rýže klesla přibližně o 30 %. Takže výskyt cukrovky prudce stoupal, zatímco spotřeba rýže klesala. Možná jsou tedy problémem živočišné potraviny a nezdravá jídla. Ano, rýže natural je lepší než bílá, ale chceme-li zastavit narůstající asijskou epidemii cukrovky, možná bychom se měli soustředit na odstranění příčiny - jedovaté západní stravy. To by odpovídalo informacím, které máme o konzumaci živočišných bílkovin a tuků - její spojitosti se zvýšeným rizikem cukrovky. Ale nevysvětluje to toto. Pokud je na vině nárůst spotřeby masa, proč tedy největší nedávné studie z Japonska a Číny ukazují na spojitost mezi bílou rýží a cukrovkou?

Odpovědí může být, že živočišné bílkoviny účinky bílé rýže zhoršují. Pokud lidem dáte k jídlu bramborovou kaši z obyčejných světlých brambor, tedy jídlo s vysokým glykemickým indexem, podobně jako u rýže, toto množství inzulínu musí poté slinivka břišní vytvořit, aby udržela krevní cukry na uzdě. Co když přidáte tuňáka? Tuňák nemá žádné sacharidy, žádný cukr, žádný škrob. Neměl by v tom tedy být rozdíl, viďte? Možná byste očekávali ještě nižší odezvu než po samotné bramborové kaši, protože tuňák glykemickou zátěž jídla sníží, jenže ve skutečnosti se stane toto. Inzulín vystoupá dvakrát tak vysoko. Stejné je to se špagetami z bílé mouky a špagetami z bílé mouky s masem. Přidání živočišných bílkovin slinivku břišní přiměje pracovat dvojnásobně.

Můžete to udělat i s vodou s cukrem. Pokud se vám líbí glukózový test na testování cukrovky, kde vypijete určité množství cukru, tohle je nárůst inzulinu, na jaký se dostanete. Když však použijete stejné množství cukru a přidáte k tomu trochu masa, dostanete tento výsledek. A čím více masa přidáte, tím horší to bude. Nezdá se, že by přidání trošky masa k sacharidům až tak škodilo, ale jakmile se dostanete na množství odpovídající třetině kuřecího prsíčka, můžete vyvolat významné zvýšení nárůstu hladiny inzulínu.

To může pomoci vysvětlit, proč mají lidé na rostlinné stravě tak nízký výskyt cukrovky. Živočišná bílkovina totiž může značně zesilovat vylučování inzulínu spuštěné požitím sacharidů.

Ze stránek dr. Michaela Gregera NutritionFacts.org

Počet přečtení: 416 Datum: 18. 9. 2019