Jak se vypořádat se zlozvykem přesolování? | Prameny zdraví

Jak se vypořádat se zlozvykem přesolování?

Jak je ale možné odolat nepřekonatelné chuti dát si jídlo obsahující sůl, cu­kr a tuky? Je to jednoduché – vzdejte se takovýchto jídel na pár týdnů a vaše chuťové pohárky si začnou odvykat.

Jak se vypořádat se zlozvykem přesolování?

Rubrika: Stravování | Typ článku: Poradna výživy

V jedné studii lékaři doporučili zkoumané skupině osob dietu s nízkým obsahem soli. Za určitou dobu si tito lidé polévky bez soli velmi oblíbili a výrazně slané polévky, které dříve tolik vyhledávali, jim naopak nechutnaly. Později bylo účastníkům výzkumu povoleno solit si polév­ku podle vlastní chuti. Tito lidé však i nadále dávali přednost menšímu množ­ství soli, protože jejich chuťové pohárky si zvykly na zdravější stravu.

Totéž může platit pro cukr a tuky. Osoby, které přešly na stravu s nízkým obsahem tuků, začnou podobně záhy dávat přednost méně tučným jídlům. . Váš jazyk opravdu začne být citlivější na tuky, a čím je citlivější, tím méně másla, masa, mléčných výrobků a vajec budete jíst.

Zlozvyku používat příliš velké množství soli se můžete zbavit trojím způso­bem. Za prvé, nestavte na stůl slánku (jedna ze tří osob přidává sůl do jídla, aniž je vůbec ochutnala). Za druhé, přestaňte přidávat sůl do jídla během va­ření. Jídlo vám zpočátku bude připadat příliš nevýrazné, avšak během 2-4 týdnů se chuťové receptory, zvyklé na sůl, adaptují na změnu a jídlo vám zachutná. Věřte tomu nebo ne, ale po dvou týdnech budete skutečně dávat přednost méně soleným jídlům. Zkuste místo toho kombinace takových úžas­ných chutí, jaké nabízí cibule, česnek, rajčata, sladká paprika, bazalka, petrželka, tymián, celer, limetka, mleté čili, pepř, rozmarýn, uzená paprika, kari, koriandr a citron. Snažte se také jíst co nejméně v restauracích. I restaurace, které nepatří do řetězců s rychlým občerstvením, mají tendenci používat zby­tečně moc soli. A konečně, udělejte všechno, co je ve vašich silách, abyste se vyhýbali zpracovaným potravinám.

Ideální bude, když budete kupovat z větší části jídlo neupravova­né a čerstvé. Je takřka nemožné, aby strava sestávající z nezpracovaných přírodních potravin překročila striktních patnáct set miligramů sodíku za den, doporučených směrnicí Sdružení pro výzkum srdečních nemocí.

Počet přečtení: 129 Datum: 30. 4. 2021