Hrách | Prameny zdraví

Hrách

U nás velmi rozšířený hrách setý pochází z orientální volně rostoucí odrůdy. Sušená semena jsou ceněna zejména pro svůj vysoký obsah vitamínu A. U nás jsou k dostání 2 odrůdy, zelená a žlutá, mezi nimiž není chuťově velký rozdíl a obě se stejně dlouho vaří.

Hrách

Rubrika: Luštěniny | Typ článku: Encyklopedie

Hrách je velmi sytý a vydatný, v kombinaci se zeleninou a obilovinami poskytuje bílkoviny vysoké kvality, čímž je cenný zejména pro ty, kteří nejedí maso a masné výrobky. Poskytuje tělu značné množství vitaminů skupiny B. Patří mezi semena blokující proteázu a tím působí preventivně proti rakovině. Nadýmání, které některým osobám působí v hrachu obsažené oligosacharidy, je možné odstranit tím, že k hrachu při vaření přidáme bazalku a saturejku. Přidáním anýzu či koriandru se hrách stává lépe stravitelným.

Výborná potravina pro pravidelnou konzumaci, pouze "žlučníkářům" nedělá dobře. Záleží rovněž jen a jen na vás, rozhodnete-li se pro hrách loupaný či neloupaný, loupaný však uvaříte rychleji a rovněž se před vařením nemusí namáčet (stejně jako hrách půlený). Obsah vlákniny je v něm však podstatně nižší. Hrách se používá k přípravě různých polévek a kaší. V Německu se hrachová polévka stala takřka národním jídlem.

Počet přečtení: 6 851 Datum: 31. 8. 2007