Grilujte zdravěji | Prameny zdraví

Grilujte zdravěji

Při grilování masa vznikají velmi nebezpečné karcinogeny, a k těm nejsilnějším patří heterocyklické aminy (HCA), které se tvoří ve svalovém tkanivu zvířat (mase) z aminokyselin a kreatinu vlivem vysokých teplot.

Grilujte zdravěji

Rubrika: Výživová poradna | Typ článku: Články

HCA (existuje nejméně sedmnáct různých druhů) jsou zákeřné tím, že po každé konzumaci grilovaného, pečeného a smaženého masa nebo vnitřností se miliony jejich molekul a-b-s-o-l-u-t-n-ě nehlučně potulují celým vaším tělem a do genetického kódu vašich buněk „kladou miny“, které dříve nebo později vyvolají mutace DNA – možné zárodky budoucí rakoviny prsu, tlustého střeva či prostaty.

Pokud patříte k lidem, kteří nemohou přežít bez grilování a dýmu, z Centra pro výzkum rakoviny na University of California v Davisu vám v červnu 2007 poslali pár tipů, jak snížit obsah rakovinotvorných heterocyklických aminů.

Naučte se grilovat zeleninu (papriku, rajčata, lilek, kukuřici, patisony, brambory, chřest, fenykl, cibuli apod.), houby, ovoce (ananas, broskve, jablka, banány, pomeranče apod.) – obsahují méně než setinu HCA oproti grilovanému masu!

Maso (už nakrájené) před grilováním marinujte alespoň 45 minut v marinádě, kterou si připravíte z jablečného octa, olivového oleje, hnědého cukru, prolisovaného česneku, oregana, hořčice, citronové šťávy a soli. Obsah karcinogenů můžete takto snížit o více než 90 %.

Maso před grilováním alespoň částečně tepelně upravte v mikrovlnné troubě a šťávu, která z masa v mikrovlnce vyteče, vylijte. Pokud si dáte záležet, obsah heterocyklických aminů v grilovaném mase snížíte takto až o 95 %!

Hamburgery a steaky otáčejte na grilu co nejčastěji – snížíte tím teplotu, které jsou svalové buňky vystaveny, a tím snížíte i obsah karcinogenů.

Čím je grilované a pečené maso tmavší, tím více obsahuje karcinogenů. „Dobře propečené“ steaky už jedí jen „dobře připečení“ lidé. :-) Pokud například zvýšíte teplotu při pečení masa z 200 stupňů C na 250 stupňů C, obsah karcinogenů se zvýší až trojnásobně!

Pokud jíte grilované a pečené maso, měli byste každý den konzumovat alespoň půl hrnku kapustové zeleniny (brokolici, květák – ale ne smažené –, kedlubny, zelí, růžičkovou kapustu), protože z ní získáte látky, které dokážou aktivovat vaše vlastní enzymy zodpovědné za detoxikaci heterocyklických aminů.

Z knihy Igora Bukovského a Pavola Liptáka Hned to bude. Vydalo Nakladatelství Slovart.

Počet přečtení: 3 139 Datum: 25. 2. 2016