Fíky - pro lepší náladu a proti osteoporóze | Prameny zdraví

Fíky - pro lepší náladu a proti osteoporóze

Kdybych neměla na vánočním stole sušené fíky, asi by mi něco chybělo. Čerstvé fíky taky mají něco do sebe. Obyvatelé teplých krajin mají výhodu: rozetřou si na chleba fík a nemusí se dělat se zavařeninou. Žádná konzervace – ani sterilováním ani chemií… Ze stromu rovnou do pusy, takže čerstvé, plné vitaminů – no prostě jako v ráji…

Fíky - pro lepší náladu a proti osteoporóze

Rubrika: Ovoce | Typ článku: Encyklopedie

Ve stínu pod fíky poslouchat slavíky, zpívat si s nimi a… V písničce je slovo pít, ale dosaďte si tam třeba slovo snídat. Zkusila jsem si to v Řecku a moc se mi to zalíbilo. Pořídila jsem si fíkovník tedy i domů. Plodil, což o to, jenže u nás je přece jen léto mnohem kratší a fíky nestačily dozrát. Mám ho sice ve skleníku, ale ne ve vytápěném. Vydržel tam čtvrt století bez úhony, až únorové mrazy roku 2012 ho spálily. Myslela jsem, že je dočista po něm, ale pak se přece jen objevily nějaké prýty, tak uvidíme… Fíkovník nasazoval vždy pár plodů na prahu předjaří, pak o něco více plodů uprostřed předjaří a na jaře se jimi přímo obalil. Jenže obvykle dozrály jen ty první dvě várky, a když jsem nebyla dost bdělá, než jsem si všimla prvních exemplářů, objevily je myši. S prvními mrazy jsem mívala skleník vystlaný listy i plody, bohužel ještě zelenými. A tak mi zase zbývaly jen fíky sušené.

Je to skvělá věc pro nás, co jsme občas hypoglykemičtí, takoví hodně vytrávení a tudíž bez nálady. Fík ji brzy zlepší. Na to, jak je sladký, není příliš nebezpečný pro štíhlou linii. Obsahuje totiž taky spoustu vlákniny. To by měli vědět ti, kteří mají potíže s vyprazdňováním. Místo nechutných a škodlivých projímadel si mohou dát lahodné fíky.

Fíky jsou zásadité. To je taky dobré vědět. V kyselém prostředí se více daří všelijakým potvůrkám, které v těle způsobují nemoci. Kdo je kyselejší než jiný? Kdo jí hodně masa, uzenin, bílého pečiva, sladkostí, a taky ten, kdo se hodně rozčiluje a stresuje. Ne že bych na vás tlačila, abyste si k řízku dali fíky – to byste mi pak mohli poslat účet za toaletní papír. Ty fíky si můžete dát třeba místo večeře. Sníží vám i hladinu cholesterolu, což vám, pokud jste skalní masojedlíci, může i zachránit život.

Když si fíky dáte místo řízku, pak pomáháte tělu, aby se vyhnulo osteoporóze. Nadbytek bílkovin k ní totiž může vést. Stejně jako nedostatek vápníku. Vápník se ale dobře vstřebává z rostlinných zdrojů, no a právě třeba ve fících vápník je, navíc ve vhodné kombinaci s hořčíkem a fosforem.

Dát dětem pár fíků s sebou do školy taky není špatné – fíky jsou příjemná sladkůstka, zasytí, doplní minerály, povzbudí mozek, vyživí nervy, podpoří schopnost soustředění. Fíky jsou prostě jako dělané pro školní svačinky. Stačí pár plodů a nedochází k hypoglykemii, tedy k poklesu hladiny cukru v krvi. Pamatujete, taky jsme chodili do školy, no a ta poslední hodina před obědem někdy bývala neee–kooooo–neeee–čnáááá. Učitele před tabulí jsme pomalu přestávali vnímat, přidalo se kručení v břiše, útlum, zívání, a chtělo se nám spáááááát…

Jen pozor, jako u všech sušených plodů – kupujme je jen u důvěryhodných prodejců, aby fíky nebyly nakažené plísní. Ovšem ještě poznámka: Kvalitní sušené fíky jsou ploché a na stisk měkké a povrch tenké slupky je pokryt vrstvou zkrystalizovaného cukru, což je někdy zaměňováno za plíseň.

http://www.countrylife.cz/fiky-susene-100-g-bio-country-life

Z knihy Hanky Synkové Všechno je dobré. Vydalo nakladatelství Triton.

Počet přečtení: 2 649 Datum: 11. 8. 2015