Čočka | Prameny zdraví

Čočka

Čočka je vysoce koncentrovaná potravina, která obsahuje jen málo vody, což z ní činí jedinečný zdroj energie (338 kcal/100 g). Většina této energie pochází z proteinů a sacharidů, protože čočka obsahuje jen málo tuků.

Čočka

Rubrika: Luštěniny | Typ článku: Encyklopedie

Sto gramů syrové čočky (množství na přípravu jedné velké porce této luštěniny nebo dvou malých porcí) obsahuje mj. více než polovinu doporučené denní dávky bílkovin, množství vitaminů B1 a B6, dvojnásobek DDD kyseliny listové, velké množství železa (skoro 100% DDD) atd. To je možná důvod, proč Ezau vyměnil své prvorozenství se svým bratrem Jákobem za hrnec této výživné luštěniny.

Navzdory velké koncentraci živin čočka neobsahuje následující látky: polynenasycené mastné kyseliny; provitamin A a vitamin C a E; vápník; vitamin B12.

Čočka je výborným zdrojem železa, protože ho dodává 9 mg/100 g. Má ho mj. mnohem více než maso (okolo 2 mg/100 g) či vejce (1 mg/100 g). Kromě železa poskytuje i velké množství jiných složek, které se podílejí na tvorbě erytrocytů (červených krvinek): kyselinu listovou a měď (stopový prvek). Vysoký obsah vlákniny v čočce podporuje peristaltiku střev.

Třebaže je čočka bohatá na sacharidy, její molekuly glukózy se uvolňují ve střevech pomalu a nevyvolávají náhlé zvýšení hladiny cukrů v krvi. Díky tomu ji mohou jíst i diabetici, kterým se v dřívějších dobách tato luštěnina kvůli vysokému obsahu sacharidů zakazovala.

Vláknina z čočky ve střevech váže žlučové kyseliny a cholesterol z jiných potravin, čímž pomáhá při jejich vylučování stolicí. Proto je konzumace čočky vhodná při dietě zaměřené na snížení cholesterolu v krvi.

Konzumací čočky těhotné ženy získají dostatek železa, čímž mohou předejít anémii, dále obdrží potřebnou dávku vlákniny, která zlepší vyprazdňování střev, a také velké množství kyseliny listové, jež může ochránit plod před vývojovými vadami.

Čočka je velmi bohatá na kyselinu listovou a železo, dvě látky, které jsou velmi důležité pro mladé ženy. Železo a kyselina listová pomáhají předcházet chudokrevnosti.

Potraviny, které se hodí k čočce

Tyto potraviny nejen doplní živiny, které čočce chybějí, ale znásobí i její pozitivní účinek. Citrony dodávají vitamín C, jenž zlepšuje chuť čočky a zvyšuje vstřebávání železa. Obilniny bohaté na esenciální kyselinu methionin, jež v luštěninách chybí. Z obilnin se k čočce nejlépe hodí rýže. Brukvovitá zelenina, špenát či mléčné výrobky jsou bohaté na vápník, kterého má čočka jen velmi málo. Mrkev obsahuje provitamín A, který se v čočce nenachází.

Při tepelné úpravě celulózová vlákna v čočce měknou, čímž se stávají snadněji stravitelná. Rovněž se ničí lektin (toxický protein), který se nachází ve všech syrových luštěninách. Před vařením je dobré čočku namočit na několik hodin do studené vody.

Pyré: Při jeho přípravě se doporučuje odstranit slupku, která obsahuje nestravitelné polysacharidy a způsobuje nadýmání.

Mouka: Používá se v severní Africe a v některých zemích Asie. Kvůli zvýšení obsahu proteinů se často míchá s obilnými moukami.

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Počet přečtení: 35 438 Datum: 21. 1. 2009