Chia - semínka plná minerálů i omega 3 | Prameny zdraví

Chia - semínka plná minerálů i omega 3

Čti čija. Semínka šalvěje hispánské se stávají celosvětovým hitem. To pro svůj obsah hodnotných živin i pro to, že mají bobtnavý efekt, který se zdůrazňuje zejména pro ty, co mají potíže s nadváhou.

Chia - semínka plná minerálů i omega 3

Rubrika: Ořechy a semena | Typ článku: Encyklopedie

Semínka po namočení tvoří gel. Ten živí i čistí tělo zevnitř. Využijeme ho při pečení, když potřebujeme, ale nemáme vajíčka. Do pečiva místo jednoho vajíčka potřebujeme lžíci semínek. Zalijeme je asi čtyřmi lžícemi vody a necháme za občasného míchání nasáknout asi dvacet minut. Nabobtnalá semínka můžeme používat i při pečení chleba. Vydrží déle vláčný. Na půlkilový chléb použijeme asi tři lžíce semínek.

Semínka přidáváme do vloček, placek, domácích cereálních tyčinek. Pomáhají trávit bílkoviny. Obsahují tolik potřebné omega-3 mastné kyseliny, kyselinu skořicovou (má protivirové účinky), vápník (pětkrát více než mléko), železo, zinek, draslík, hořčík, ale i bór, a dále antioxidanty jako např. vitamin A a C.

Když sníme složité cukry, zpomalíme s pomocí těch semínek jejich rozklad na glukózu, takže se cukr do krve dostává pomaleji a nedráždíme tak slinivku. Chia tedy pomáhá diabetikům.

Semínka můžeme konzumovat namočená i jen tak nasucho. Pak je ale dobré více pít. Pomohou nám také vytvořit suši, pokud nemáme tu správně lepivou rýži. Na dva díly rýže dáme jeden díl gelu ze semínek. (Gel připravíme tak, že na jeden díl semínek dáme 10–12 dílů vody a necháme asi půl hodiny za občasného zamíchání bobtnat. Můžeme jej pak nechávat v lednici i po několik dní, aby byl «po-ruce». Můžeme jím zahušťovat i polévky. Dá se také pomixovat s čerstvým ovocem (maliny, jahody) a rychlodžem je tu. Ochucený gel ze semínek chia mi připomíná vnitřek dobře vyzrálého kiwi.

Rychlý zákusek: Ingredience použijeme v poměru 1 : 1 : 1, tedy ovesné vločky, voda, strouhaná mrkev. K tomu dvě lžíce chia semínek. Osladíme sušeným ovocem (rozinky, brusinky, rozkrájené meruňky…) dle chuti. Na pečící papír děláme kopečky a pečeme asi třicet minut.

Zajímavý je také pudink bez vaření. Do mixéru rozkrájíme jablko, zalijeme šálkem «mléka» – třeba rýžového nebo ořechového, přidáme půl lžičky mleté skořice. Osladíme např. banánem. Rozmixujeme a přidáme dvě lžičky chia semínek a necháme asi čtvrt hodiny bobtnat. Podobně můžeme připravit nápoje typu lassí, když přidáme místo mléka jogurt.

Osvěžující nápoj: tři lžičky semínek chia smícháme se sklenicí vody a necháme přibližně deset minut bobtnat. Pak přidáme šťávu z limetky nebo citronu. Dochutíme medem nebo stevií.

Semínka také můžeme konzumovat ve formě klíčků nebo si můžeme pěstovat výhonky, podobně, jako se pěstuje řeřicha. Dobrá zpráva – prospívají i lidem s alergií na lepek.

Pro svůj bobtnavý efekt jsou tato semínka vhodná pro všechny, kdo chtějí zhubnout. Samozřejmě, že nikdo nezhubne za vás a nikdo nezhubne bezpracně, tj. že by i nadále seděl u televizoru a vedle mastných čipsů pojídal navíc semínka chia – tak to rozhodně nefunguje, i když se nám to reklama (nejen na semínka, ale i na všelijaké pochybné preparáty) mnohdy snaží vsugerovat. Se semínky chia však různé pokrmy mohou zvětšit objem bez toho, že bychom podstatně zvyšovali množství kalorií. Koneckonců, semínka mohou udělat takovou tu tečku, kdy ještě máme potřebu něco žvýkat, ale přitom nechceme přibrat.

http://www.countrylife.cz/chia-seminka-300-g-bio-country-life

Z knihy Hanky Synkové Všechno je dobré. Vydalo nakladatelství Triton.

Počet přečtení: 4 401 Datum: 22. 9. 2020