Chia, nebo lněná semínka? | Prameny zdraví

Chia, nebo lněná semínka?

Semínka chia mají vysoký obsah vlákniny a omega-3 mastných kyselin, stejně jako lněná semínka; obojí je ale lepší rozemlít.

Chia, nebo lněná semínka?

Rubrika: Výživová poradna | Typ článku: Články

Když totiž lidé jedli dvě polévkové lžíce celých chia semínek po dobu 10 týdnů, nevedlo to k žádné změně v hladinách omega-3. Stejné množství mletých chia semínek naopak přineslo významný nárůst hladin omega-3 s krátkým i dlouhým řetězcem v krvi. Zdá se však, že to nemělo vliv na zánětlivé faktory nebo faktory rizika onemocnění. Žádná změna tělesného tuku, hladiny cukru v krvi, cholesterolu, krevního tlaku, C-reaktivních proteinů nebo jakéhokoliv jiného markeru zánětu při užívání chia semínek.

Jedna dřívější studie vykazovala významné snížení hladiny C-reaktivních proteinů (indikátor systémového zánětu) v porovnání s kontrolní skupinou. Bylo to ale pouze proto, že u skupiny užívající placebo došlo k výraznému zhoršení; tato skupina užívala místo chia několik polévkových lžic pšeničných otrub. Takže to nebylo tak, že by se stav skupiny užívající chia výrazně zlepšil, pouze se výrazně zhoršil stav kontrolní skupiny.

Kdykoli se zdá, že vědci zveličují své výsledky, je to vždy varování a měli bychom zjistit, kdo studii financoval; zde ale zprvu nic nenaznačovalo střetu zájmů. O pět let později však vyšla pravda najevo. Studii financovala firma, která chia semínka prodávala. Následné studie pak nenalezly žádný významný přínos chia semínek pro snížení tělesné hmotnosti, hladiny cukru v krvi, cholesterolu, krevního tlaku nebo zánětů, a to i když zkoumané osoby jedly až čtvrt šálku chia semínek denně po dobu tří měsíců. Původní studie pouze ukázala na pokles krevního tlaku, přičemž tyto výsledky byly přebírány jinými výzkumníky – i když ani zde nebyla chia semínka účinná tak jako mleté lněné semínko.

Hlavním důvodem, proč je dobré upřednostnit lněná semínka před semínky chia, je jejich obsah lignanu, který je cca 15násobný oproti všem ostatním semenům (včetně chia semínek) – což zřejmě stojí v pozadí protirakovinných účinků lněného semínka.

Chia semínka jsou však určitě lepší než vejce a olej. Když smícháme jeden díl chia semínek a 9 dílů vody a necháme je odstát, vznikne chia gel, který může být použit jako náhražka vajec nebo oleje při pečení.

Michael Greger

Počet přečtení: 454 Datum: 20. 5. 2019