Chcete-li zůstat štíhlí, stravujte se moderně | Prameny zdraví

Chcete-li zůstat štíhlí, stravujte se moderně

Pokud si chcete udržet nízkou váhu, přejděte na bezmasou stravu – tak zní stanovisko oxfordských vědců, jejichž práce je součástí velké evropské studie EPIC. EPIC studie sleduje více než 500 000 lidí v deseti zemích Evropy a je orientována na celoplošný výzkum vztahu rakoviny a různých aspektů života a životního stylu.

Chcete-li zůstat štíhlí, stravujte se moderně

Rubrika: Hubnutí a obezita | Typ článku: Články

Výzkumníci, kteří studovali stravovací návyky u 22 000 lidí (včetně masařů i vegetariánů) více než pět let, zjistili, že všichni během sledovaného období něco přibrali, ale vegetariáni nebo vegani přibrali nejméně. „Na rozdíl od rozšířených názorů, že dieta s nízkým obsahem sacharidů a s vysokým obsahem bílkovin udržuje nízkou váhu, jsme zjistili, že nejnižší váha se udržuje u lidí s vysokým příjmem sacharidů a s nízkým příjmem proteinů,“ řekl profesor Tim Key z Britského centra pro výzkum rakoviny a Oxfordské Univerzity, který vedl studii.

Výzkum porovnával udržování hmotnosti mezi 4 skupinami lidí: konzumenty červeného masa, konzumenty rybího masa, vegetariány a vegany – výsledky byly publikovány v renomovaném časopise International Journal of Obesity. Ukázalo se, že lidé přibrali během pěti let průměrně dva kilogramy. Nikdo ze sledovaných dobrovolníků nebyl obézní ani neměl nadváhu.

„Nejméně přibrali vegani, nejvíce konzumenti masa a ostatní byli někde mezi tím,“ uvedl profesor Key. „Nejméně přibrali lidé, kteří omezili příjem živočišných potravin,“ prohlásil pro agenturu Reuters.

Key a jeho kolegové konstatovali, že fyzická aktivita byla dalším nejdůležitějším faktorem při kontrole hmotnosti. Data ukázala, že lidé, kteří začali být fyzicky aktivnější během pěti let sledování, nabírali váhu podstatně pomaleji než lidé, kteří byli pasivní.

Grapefruit – vůně hubnutí!

Kdo by to byl řekl – citrusy, a zvlášť grapefruity, pomáhají hubnout, zatímco těžké květinové vůně snahu zbavit se nadbytečných kilogramů naopak brzdí!

Japonští vědci z univerzity v Ósace testovali laboratorní zvířata a zjistili, že vůně skutečně významně ovlivňují metabolismus: myšky, které třikrát týdně nechali „přičichnout“ k aroma grapefruitu, přibraly za týden v průměru o 20 g méně, než zvířata, která neměla žádné čichové podněty. V pokusu byla ještě jedna skupina zvířátek, která byla třikrát týdně vystavena levandulové vůni. Ta přibrala na váze ještě asi o 20 g více než zvířata bez vnějších pachových podnětů.

Prof. Nagano, který výzkum vedl, řekl: „Nevěřím v účinky aromaterapie, takže naše výsledky byly překvapující. Účinek těchto vůní by se však dal vysvětlit jejich vlivem na vegetativní nervový systém.“ Jak ukázal výzkum, grapefruitová vůně aktivuje jeho sympatickou část, a to vede ke zrychlení metabolismu a rychlejšímu spalování tuků, aktivita trávicího systému se však nemění, takže se nestimuluje další příjem potravy. Na druhé straně levandulová vůně aktivovala parasympatikus – a tím způsobila zpomalení metabolismu a současnou stimulaci pocitu hladu.

Nuže, milé dámy, pokud se snažíte zhubnout, nehalte se do těžkých květinových vůní. Zkuste raději svěží vůně grapefruitu a jiných citrusů.

Nekalorická sladidla mohou pomoci zhubnout

Nekalorická sladidla mohou být prospěšná (pokud tedy jejich použití není omluvou pro následné přejídání sladkostmi). Pod tento názor se podepsaly dvě významné společnosti – American Heart Association a American Diabetes Association.

Podle vyjádření uvedeného v časopise Circulation and Diabetes Care obsahuje asi 6000 potravin na americkém trhu nějaký druh náhradního sladidla. Nejčastěji jde o sukralózu, acesulfam K, neotam, sacharin a aspartam. Všechny byly schváleny úřadem FDA.

Zajímavé je, že ač popularita náhradních sladidel od začátku jejich užívání stoupá, nijak nepřispěla ke snížení celkové konzumace cukru. Pokud však má mít jejich konzumace smysl, musí být doprovázena i omezením příjmu jiných potravin s obsahem cukru. Potom může užívání umělých sladidel výrazně přispět ke stabilizaci cukrovky a redukci hmotnosti.

MUDr. Igor Bukovský, AKV

Počet přečtení: 2 473 Datum: 10. 1. 2016