Zácpa | Prameny zdraví

Zácpa

Za příčinu zácpy bývají často označovány emocionální, psychické a růstové potíže. Užívané omluvy nabývají často tak bizarních podob jako „potlačování nutkání na stolici" a „špatný trénink chození na nočník v dětství".

Zácpa

Rubrika: Nemoci trávicího ústrojí | Typ článku: Články

Otcovští lékaři radí urputným pacientům „odpovídat na volání přírody" a „chodit na velkou každý den ve stejnou dobu" - jako způsob, jak se zácpy zbavit.

Klasická léčba: Projímadla, změkčovadla stolice a činidla zvětšující objem, jako jsou otruby, metamucil a fiberal, v rozmanitých kombinacích, jak na předpis, tak bez předpisu.

Nevýhody: Zvyšující se závislost na projímadlech. Nejenom, že závislost na projímadlech potlačuje přirozenou schopnost tlustého střeva stahovat se, laxativa potlačují důležité varovné signály - zácpu a bolestivost při stolici. Bez těchto varování konzumují lidé i nadále potraviny, které jim skutečně mohou způsobit vážné zdravotní problémy.

Praktičtí lékaři i dietetici jen zřídka věnují odpovídající pozornost tomu nejúčinnějšímu řešení, kterým je odstranění příčiny zácpy provedením rozumných změn ve stravě. Křiklavým dokladem tohoto zanedbávání je rutinní předpisování projímadel a změkčovadel stolice, které bývá součástí přijímacích příkazů pacientů, kteří jsou přijímání do nemocnice. Jedná se o pokus lékaře předcházet a kompenzovat stavící účinky nemocniční stravy.

McDougallův program (důsledky stravy a životního stylu)

Ve dvou a půl metru svíjející se trubice, která vytváří spodní část střeva, je lokalizováno více bolestného utrpení, než vychází z kterékoliv jiné části těla. Některé z obtíží jsou pouze otravné, zatímco jiné ohrožují na životě; jedna věc, která může být řečena jistě, však je, že žádná z nich nemusí být snášena jako „normální součást života".

Zácpa znamená pro různé lidí různé věci. Potkal jsem se s lidmi, kteří mi řekli, že k pohybu střev u nich dochází pouze jednou za šest až dvanáct dní, a to jenom s pomocí silného projímadla - a oni přijímají tuto skutečnost jako normální, protože neznají nic jiného. Střevní aktivita spojovaná s dobrým zdravím se mezi lidmi značně liší. U některých může být normálním, když dochází k pohybu střev jednou za dva dny, jiní mohou mít denně tři nebo i více stolic a těšit se výbornému zdraví.

Kritérium, které používám, abych rozhodl, co je normální, je, že stolice by měla být přiměřeně měkká a snadno procházet bez bolesti nebo úsilí. Nahromadění stolice by nemělo mezi pohyby střev dosáhnout takové úrovně, kdy dojde k vážnému přecpání střev a k pocitům nepohody.

K zácpě dochází, když je stolice tvrdá, malá (ve tvaru kuliček) a vyžaduje to fyzické úsilí, než projde. Za takových podmínek se musí břišní svaly stáhnout a musí být zadržen dech, zatímco bránice je tlačena dolů. To vytváří silné vnitřní břišní tlaky, které pomáhají vytlačit obsah z tlustého střeva. Dodatečná síla od tlačení je nutná, protože tlak od stahů střevních stěn je nedostatečný k tomu, aby dokázal kompaktní masu stolice vytlačit.

Neomylným znakem vyvíjeného fyzického úsilí je, že svaly krku a obličeje se napnou, když se snažíte tlačit. Kdybyste to mohli vidět, všimli byste si, že současně vaše tvář zrudne. Většina lidí si však neuvědomuje, že důsledkem těchto mocných svalových stahů, byť netrvají příliš dlouho, jsou stálé a destruktivní změny.

Žíly na nohách jsou poškozovány napětím vytvářeným svalovou aktivitou, která je potřebná pro obtížné pohyby střev. Podél žil v nohách se nacházejí chlopně, které napomáhají návratu krve k srdci, oproti gravitačním silám. Tyto chlopně jsou přetěžovány a poškozovány vysokými tlaky, které jsou potřebné k pohybu malé, tvrdé a suché stolice. Chlopně přestávají být brzy schopné zadržovat krev. Bez dobře fungujících chlopní tlačí čtyřstopý sloupec krve na cévy v nohách po celý den. Jedním z výsledků tohoto nezmírněného tlaku jsou varikózní žíly, mučiví modří „červi", které tak vystupují z nohou osoby a často způsobují bolesti a někdy i vředy.

Zácpou může být způsoben i další potenciálně vážný problém. Přirozené otevření v bránici, kterým prochází jícen, se natahuje, jak je žaludek proti němu tlačen, když se člověk snaží rozhýbat svá střeva. Nakonec vznikají v bránici trhliny a část žaludku se dostává trvale nad bránici, částečně do hrudníku. Tomuto stavu se říká brániční kýla.

Zácpa není důsledkem emocionálního problému, přinejmenším ne v počáteční fázi. Život naplněný střevními problémy však může způsobit ztrátu rovnováhy i zpochybňování duševního zdraví doslova u každého. Když se živíte hlavně potravinami, které neobsahují vlákninu, jako jsou živočišné produkty (tj. hovězí, vepřové, ryby, kuřata, sýry, mléko atd.), viditelné tuky (tj. např. máslo či olej), alkohol a vysoce rafinované obiloviny (tj. např. bílý chléb a bílá rýže), pak zbude jenom málo k tvorbě stolice s dostatečným objemem. Vaše stolice bude spíše připomínat králičí bobky.

Vláknina je prvním požadavkem pro zdravou funkci střev. Vlákninu, řadu nestravitelných komplexních uhlohydrátů, obsahují rostlinné potraviny. Poté, co jsou v tenkém střevě vstřebány všechny rozložitelné složky získané ze strávených tuků, bílkovin a uhlohydrátů, společně s vitamíny a minerály, zůstává nestravitelná vláknina (spolu s velkými množstvím přátelských mikroorganismů), která vytváří objem zbývající stolice. Tato vláknina je schopna vázat vodu a tak zvětšovat ještě více objem stolice. Platí rovněž, že čím více potravin a nápojů zkonzumujeme, tím větší je střevní obsah, čímž se zvětšuje jak objem stolice, tak četnost jejího vylučování.

Strava založená na škrobech spolu se zeleninou a ovocem je jistou kúrou k vyléčení zácpy. Některé potraviny, jako např. ovoce, obsahují velké množství vody a vlákniny a tak přispívají k objemnější a měkčí stolici. Kvůli svému blahodárnému účinku při zácpě jsou známé švestky, je to zejména důsledek pozitivních změn, kterým napomáhají v dolní části tlustého střeva. Obiloviny obsahují mnoho druhů vlákniny, dva z nich - celulóza a hemicelulóza - jsou schopny vázat velké množství vody. Afričtí domorodci, kteří se živí stravou založenou na obilovinách, mají v průměru tři velké beztvaré stolice denně. Toho můžete se zdravější vegetariánskou stravou dosáhnout i vy.

Velmi důležité je vyhýbat se bílkovinám z mléka a mléčných výrobků. Zažil jsem některé lidi, kteří téměř kompletně změnili svůj jídelníček směrem ke stravě, která podporuje zdraví, ale nebyli schopni vzdát se trochy odtučněného mléka, kterým každé ráno zalévali svoji suchou obilnou směs - a jejich střeva nepracovala dobře. Malé množství mléčné bílkoviny dokáže u lidí, kteří jsou na ni citliví, znehodnotit většinu jejich úsilí.

Lidé, kteří trpí střevními problémy celé roky a kterým se dostalo nálepky chronických uživatelů projímadel, mohou mít tlusté střevo až dvakrát tak dlouhé, než je běžné, a mohly se u nich vytvořit nadbytečné smyčky střevního vedení, které se točí sem a tam břišní dutinou jako vysoká dráha v zábavním parku. Tito lidé potřebují ještě další pomoc.

Zaprvé, tlusté střevo člověka, který chronicky užívá laxativa, je zvyklé na to, že se mu dostává od léku masáže, která jej přiměje ke stahu. Tlusté střevo již dlouho nereagovalo na přirozený příkaz těla ke stahu, který by měl být vyvolán natažením střevní stěny, když se v tom místě naplní zbytky včerejšího jídla.

Osobu, která je tak závislá na projímadlech, musíme nejprve povzbudit, aby se vzdala svého projímadla, a pak trpělivě čekala, až se prodloužené tlusté střevo dostatečně naplní, aby došlo k přirozené stimulaci k vyprazdňování. Na počátku to může trvat i několik dní, než se velmi velké a protažené tlusté střevo naplní, ale nakonec se svaly ve střevní stěně stáhnout, tak jak mají, a dojde k vyprázdnění.
Jakmile je konzumací potravin obsahujících hodně vlákniny přirozený cyklus naplňování a vyprazdňování zahájen, již sám pokračuje - bez toho, že by bylo potřeba čehokoliv jiného než správného výběru potravin.

Moje doporučení

Strava založená na škrobech, častá jídla, přídavek vody (deset sklenic denně místo obvyklých čtyř až pěti) a ovoce. Jako další krok by se měly jíst švestky, následovat může, v případě nutnosti další intervence v podobě přídavku otrub a lněného semínka do stravy. (Přidávejte 2 až 4 polévkové lžíce lněného semínka do každého šálku obilovin, jako je třeba rýže, před tím, než je začnete vařit.)

Jako poslední možnost bych doporučil nevstřebatelný cukr, který je známý jako „lactulose" (Chronulac); ten přitahuje do tlustého střeva vodu a pomáhá tak zácpu ukončit i v těch nejtěžších případech. Lactulose se dostane pouze na lékařský předpis.

McDougall's Newsletter

Počet přečtení: 18 896 Datum: 1. 4. 2013