V souvislosti s nejrůznějšími aférami spojenými s otázkami zdravotní nezávadnosti potravin (viz např. šíření onemocnění BSE) se stále častěji skloňuje heslo zdravá výživa. Co je podle vašeho názoru obsahem tohoto pojmu? | Prameny zdraví

V souvislosti s nejrůznějšími aférami spojenými s otázkami zdravotní nezávadnosti potravin (viz např. šíření onemocnění BSE) se stále častěji skloňuje heslo zdravá výživa. Co je podle vašeho názoru obsahem tohoto pojmu?

Zdravá výživa je charakterizována konzumováním pestré skladby přirozených, nerafinovaných potravin rostlinného původu. Minimalizuje množství látek zdraví škodlivých (cholesterolu, tuků (zvláště saturovaných), živočišných bílkovin, soli, cukru atd.) a optimalizuje množství látek zdraví prospěšných (vitamínů, minerálů, stopových prvků, ale i fytolátek, antioxidantů atp.).

V souvislosti s nejrůznějšími aférami spojenými s otázkami zdravotní nezávadnosti potravin (viz např. šíření onemocnění BSE) se stále častěji skloňuje heslo zdravá výživa. Co je podle vašeho názoru obsahem tohoto pojmu?

Rubrika: Vegetariánství | Typ článku: Poradna výživy

Výsledkem není pouze podstatně nižší nemocnost a úmrtnost na civilizační nemocí (infarkt, vysoký krevní tlak, mozková mrtvice, mnohé druhy rakoviny, cukrovka, osteoporóza...), tedy na choroby, které mají v současné době na svědomí životy přes 80% naší populace, ale zejména zlepšení každodenní kvality života, a to v řadě ohledů. Problémy se zácpou, obezitou, bolestmi hlavy, únavou - a mnohé další - se postupně stávají minulostí. Na jejich místo nastupuje elán a lepší výkonnost, shrnuto: větší radost ze života.

Základem zdravé výživy jsou celozrnné obiloviny (chléb, pečivo, těstoviny, vařené obiloviny, kaše, vločky, směsi musli a granola atd.). Tedy konkrétně rýže, pšenice, jáhly, pohanka, žito, oves, ječmen, kukuřice, amarant... Dále sem patří nepřeberné množství druhů zeleniny, konzumované jak čerstvé, syrové, třeba v podobě oblíbených salátů, tak vařené, dušené či v páře připravované. Zdrojem sladkých chutí (pro mlsný jazýček) je ovoce, a to nejen čerstvé, ale i jako složka různých moučníků, dezertů, dortů apod.

Zapomínat bychom neměli na konzumaci luštěnin, které pro svůj vysoký obsah bílkovin jsou (společně s obilovinami) oblíbeným základem k výrobě nejrůznějších lahodných paštik, pomazánek a náhražek masa (seitan), ale i mléka (sójové nápoje), sýrů (tofu) či jogurtů. Doplňkem jsou ořechy a různá semena, oleje (nejlépe za studena lisované) - ty jsou (mimo jiné cenné složky) zdrojem tuků. Jako sladidla můžeme užívat jablečný sirup, med, sladěnku, melasu, sušené ovoce, javorový sirup atp.

Robert Žižka, šéfredaktor časopisu Prameny zdraví

Počet přečtení: 2 101 Datum: 6. 5. 2010