Ochrání nás ořechy před mozkovou mrtvicí? | Prameny zdraví

Ochrání nás ořechy před mozkovou mrtvicí?

Studie Lyon Diet Heart Trial ukázala, že strava ve středomořském stylu může významně snížit riziko druhého srdečního infarktu. Protože je však mnoho prvních infarktů smrtelných, je lepší se infarktu vyhnout úplně.

Ochrání nás ořechy před mozkovou mrtvicí?

Rubrika: Srdce a cévy | Typ článku: Články

Až donedávna nebyla provedena žádná randomizovaná studie testující středomořskou stravu v takzvané „primární prevenci.“ Nyní ji máme. Studie PREDIMED, ze španělského PREvención con DIeta MEDiterránea. V této studii byl závratný počet 7 447 pacientů náhodně rozdělen do jedné ze tří skupin. Šlo o osoby s vysokým rizikem srdečního infarktu. Asi polovina byla obézní či měla cukrovku. Většina měla vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, nicméně zatím neprodělali svůj první infarkt ani mrtvici. Třetině lidí bylo řečeno, aby jedli středomořskou stravu a také každý týden dostávali zdarma 950 ml extra panenského olivového oleje. Druhá třetina měla také jíst středomořskou stravu, ke které jim výzkumníci přidávali zdarma každý týden 250 gramů ořechů. Poslední třetina dobrovolníků měla dodržovat pokyny American Heart Association a snížit příjem tuku ze stravy. Po účastnících nebylo požadováno hlídat si porce. Nemuseli se ani pravidelně pohybovat. Všichni byli sledováni po dobu 5 let.

Výsledky byly zveřejněny v prestižním časopise New England Journal of Medicine. První věc, kterou při zkoumání výživové studie uděláte, je, že se podíváte, co ve skutečnosti sledované skupiny účastníků jedly. Často se to totiž velmi liší od toho, co jim bylo zadáno. Například skupina mající za úkol snížit příjem tuku začínala s 39 % kalorií z tuku, na konci studie přijímali 37 % kalorií z tuku. To je stále vysoký podíl tuku, dokonce i ve srovnání se standardní americkou stravou (SAD), která má 33 %. Vědci tuto skutečnost jasně uznali. Kontrolní skupina své stravování během let příliš nezměnila, lze ji tedy brát jako nečinnou skupinu. Taková skupina je však stále důležitá. Je však pravdou, že ani první dvě skupiny toho moc nezměnily a nepřiblížily se příliš zadané středomořské stravě. Dostali například za úkol jíst více ovoce a zeleniny a snížit spotřebu masa a mléčných výrobků. Ve srovnání s kontrolní skupinou však můžeme říci, že ani jednoho z těchto cílů nedosáhli.

Největší změny, což nebylo překvapivé, šly na vrub potravin zdarma. Skupina, která dostávala zdarma džbán extra panenského olivového oleje s doručením až domů každý týden, opravdu zvýšila jeho konzumaci. Částečně šlo o nahrazení části rafinovaného oleje, který již používali, a samozřejmě by si ho jinak museli sami kupovat. Skupina, která každý týden dostávala zásilku s 250 gramy ořechů po dobu čtyř let, začala jíst více ořechů. Škoda, že jim nepřihodili také trochu brokolice zdarma. J Takže v podstatě navrhli studii, která měla testovat dva různé středomořské jídelníčky ve srovnání s nízkotučnou stravou. Nakonec však zkoumali něco hodně odlišného. V podstatě tak mohli zjistit, co se stane, když tisíce lidí přejdou z konzumace asi tři polévkových lžic olivového oleje denně, napůl panenského, na čtyři polévkové lžíce výhradně panenského olivového oleje. Tyto pak mohou porovnat s lidmi, kteří najednou začali místo 14 gramů ořechů denně konzumovat 28 gramů ořechů. Tyto dvě skupiny pak mohli porovnat s lidmi, kteří svou stravu příliš nezměnili. Sice to možná nebylo to, v co vědci doufali, ale i toto jsou pro výzkum důležité otázky a je potřeba je zodpovědět. Řekněme, že máte vysoké riziko onemocnění srdce a jíte takto. Co se stane, když do jídelníčku začnete přidávat 14 gramů ořechů denně, nebo více nerafinovaného olivového oleje? Až doteď jsme to nevěděli.

Bez významných rozdílů v konzumaci masa a mléčných výrobků nebyly významné rozdíly v příjmu nasycených tuků nebo cholesterolu. Není tedy žádným překvapením, že nedošlo ke změnám v hladinách krevního cholesterolu ani v počtu nových srdečních infarktů. Za dobu trvání studie, tedy přibližně 5 let, došlo ve skupině s přidaným olivovým olejem k 37 srdečním infarktům. Ve skupině s přidanými ořechy to bylo 31 a ve skupině bez dietních změn 38. Žádný významný rozdíl. To stejné s úmrtím na infarkt nebo mrtvici, případně s úmrtím na jakoukoliv příčinu. Nicméně ve skupinách s přidaným olivovým olejem, a ještě více s přidanými ořechy, ubylo případů mrtvic. Všechny tři skupiny jedly stravu podporující vznik mrtvic. Pravdou je, že všichni už měli po letech nezdravého stravování zaděláno na mrtvici. V ideálním případě bychom si vybrali stravu, která dokáže zastavit nebo zvrátit onemocnění. Ovšem strava s přidaným extra panenským olivovým olejem způsobila asi o třetinu méně mrtvic a ořechy zřejmě dokázaly snížit riziko mrtvice skoro na polovinu.

Pokud by toto fungovalo i v běžné populaci, jen v USA bychom dokázali zabránit 89 000 mrtvic ročně. Vycházelo by to asi na 10 mrtvic každou hodinu, kterým bychom zabránili jednoduchým přidáním 14 gramů ořechů do každodenního jídelníčku.

Ze stránek dr. Michaela Gregera NutritionFacts.org

Počet přečtení: 326 Datum: 21. 6. 2019