Všechny články
Recepty
Strava
Vztahy
Zdraví
Životospráva
Další...
Nemoci

Chronický zánět

Chronický zánět má škodlivé účinky na naše zdraví a souvisí s rozvojem srdečních onemocnění, cukrovky, deprese, Alzheimerovy choroby a dokonce i rakoviny. Co se s tím dá dělat?
Rubrika: Srdce a cévy
|
Typ článku: Články
Zánět je jedním z přirozených obranných mechanismů těla. Když vaše tělo napadne virus, imunitní systém se vrhne na záchranu a začne produkovat bílé krvinky, které chrání vaše tělo před vnější invazí a navrací vám zdraví. Co se však stane, když se tato přirozená, zdravá reakce překazí?

Existují dva typy zánětu – akutní zánět a chronický zánět. Akutní zánět je rychlá reakce vašeho těla a hraje roli v procesu hojení. Zatímco chronický zánět je dlouhodobá zánětlivá reakce, která může vést k problémům vyvolaným mnoha faktory, včetně životního stylu a prostředí. Může být také vyvolán stresem a obezitou. Akutní zánět je tedy důležitou součástí našeho imunitního systému, ale chronický zánět může mít na naše zdraví zhoršující vliv.

Dobrou zprávou je, že zatímco některé věci v našem životním stylu a prostředí mohou přispívat k zánětu, jiné mohou působit protizánětlivě. Zde je seznam našich nejlepších tipů, jak snížit riziko chronického zánětu:

Potraviny, kterým je lépe se vyhnout: Zpracované obiloviny a cukry, jako jsou limonády, cukrové dezerty a cereálie. Smažená jídla, jako jsou hranolky a koblihy. Zpracované maso, jako jsou uzeniny, párky v rohlíku a lahůdkové uzeniny.

Potraviny, které se doporučuje konzumovat: Existuje řada potravin, které mají protizánětlivé vlastnosti, vysoký obsah buněčné výživy a polyfenolů, sem patří například široká škála různých druhů ovoce a zeleniny, rostlinné zdroje bílkovin, jako jsou luštěniny, ořechy, semena, nezpracované, celistvé potraviny, potraviny s vysokým obsahem vlákniny, jako jsou luštěniny a celozrnné výrobky a také probiotické potraviny, jako je kysané zelí nebo i kimči.

Buďte aktivní. – Studie zjistily, že již 20 minut mírného cvičení denně může potlačit zánětlivou reakci. Vezměte si tedy boty vhodné na procházku a vyrazte ven.

Mějte stres pod kontrolou. – Když se dostaneme do psychického stresu, naše tělo se s ním snaží bojovat jako s infekcí. Pokud je tento stres neustálý, může být zánět také stále přítomný.

Naplánujte si do svých dnů a týdnů pravidelný odpočinek, vybudujte si dobré sociální zázemí a mějte svoji každodenní hladinu stresu pokud možno pod kontrolou. Někteří lidé to dělají tak, že udržují úzký kontakt se svou širší rodinou, jiní upřednostňují společenský život, případně jsou součástí nějakého aktivního společenství, například církve nebo nějaké dobrovolnické či zájmové organizace.

Udržujte si zdravou váhu. – Mnoho vědců dnes považuje nadbytečný tuk, zejména ten na břiše, za zdraví nebezpečný, produkující značné množství hormonů a dalších chemických látek, včetně zánětlivých cytokinů. Ty mohou vyvést hormonální rovnováhu těla zcela z rovnováhy a vést k chronickým zánětům a zvýšenému riziku řady záležitostí, jako jsou například srdeční choroby či inzulínová rezistence. To je jeden z důvodů, proč i mírné snížení hmotnosti (tj. o 5-7 % původní hmotnosti) může vést k velkému zlepšení zdravotního stavu.

Shrnutí


Naše hlavní tipy, jak snížit riziko chronického zánětu, jsou tedy tyto: Doplňte svůj jídelníček o plnohodnotné rostlinné potraviny, buďte aktivní, mějte pod kontrolou svoji hladinu stresu a snažte se udržet si zdravou hmotnost. A užívejte života!

Sal Lacagnina, Lifestyle Medicine Institute

Počet přečtení: 273
Datum: 28. 6. 2023